söndag 31 juli 2016

Rosor och äppel

Så var det dags för den kanadensiska rosen 'Martin Frobisher' att öppna sina blekrosa knoppar mot den öppna himmeln!

Av de kanadensiska så är det just denna som klarade vintern bäst!
Den hade ett par frusna toppar, men annars i fint skick. 

Kanadensisk buskros 'Martin Frobisher'


Lite annat var det med buskarna bredvid...
Redan förra sommaren var 'Adelaide Hoodless' riktigt klen, så jag var inte direkt förvånad när den inte alls kom upp iår.

Den tredje busken, min äldsta ros, frös ner helt. Det var 'Prairie Joy' som jag tog ner jäms med marken. Nu har den växt till sig och snart får jag säkert se de första knopparna på den med.



Inte den mest upplyftande synen här i ros- och äppelhörnet, men det tar sig. Funderar på att plantera nåt nytt, men har inte bestämt mig för vad det ska bli ännu. 'Ritausma' är en ros jag har på önskelistan men just här blir den nog för stor. 'Louise Bougnet' är också en ros som någon gång ska planteras hos mig...

Något mer upplyftande är äppelträdet bredvid!
Ovanför 'Prairie Joy' dinglar massor av små äpplen!!
De röda äpplena från 'Rixi' vill inte ens fåglarna ha. De små gulröda 'Salla' däremot är hur goda som helst!!


Äpplen 'Salla' och 'Rixi'

Såhär vackert blommade trädet i våras!
Vill ni se mera bilder från blomningen så klickar ni HÄR.

Äppelsorterna 'Salla' och 'Rixi' i blom

Behöver säkert inte ens säga det, men jag gillar verkligen mitt träd som blommar i två färger!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen