måndag 22 oktober 2012

Personliga betongplattor, klematisporten och blomsterlökar

Höst solen lyser upp våran skogsslänt!


Nu är porten färdig och alla delar är fastskruvade. Nu är det då dags att gräva ur planteringsgroparna lite (efterom de blir lite bredare än tänkt) och så ska jag blanda i lite torv och sand, för matjorden var väldigt tung och kompakt. Sen är det dags för klematisen att planteras på sin nya växtplats!


Längst in mot stenkanten planterades 'Summer snow', en växtvillig och rikblommig klematis som dessutom förgyller hösten med sina sena små vita blommor.


Och på andra sidan en blå storblommig Klematis.

Nu har jag blivit lite osäker...
När jag köpte denna klematis så var den utan lapp. försäljaren sa att det ser ut att vara en 'President', men senare slog mittpartiet ut väldigt mycket, så jag börjar nu fundera om det ändå kan vara en 'Multi Blue', eftersom de även hade haft av den sorten...
Är det någon som vet hur mycket mitten på en 'President' slår ut?


Så här såg den ut tidigare. uppe i hörnet ser ni hur den var när jag köpte den. Och hur den såg ut för ca 1-2 veckor sen på de andra bilderna (tyvärr hade regnet förstört den lite)... 


Här får ni se lite vad som försiggår i min skalle just nu...


I helgen fixade maken plattorna som ska bli en stadig grund för mitt planteringsbord!
Antagligen byggs det först till våren...


I kanten finns betongstenar som jag gjutit själv!
 De är från förra sommaren (har nog köpt betongsäckar, men jag hann aldrig längre än så denna sommar). När jag hade gjutit ett par som fått stå en stund så hade jag barnen att komma och doppa ner sina händer och sedan ristade jag i deras namn och -11, så nu får de gå och mäta sina händer när de blir äldre ;)
Den nedersta stenen hade några blad i botten på formen när jag gjorde den.


Här ser ni vilket bland, Kornell (Cornus alba 'Elegantissima').

Funkar jättebra! Hade penslat den med lite olja och när jag vinkade stenen ur formen fick man dra lös dem (och pilla lite kanter som lämnade kvar)


Formarna jag använder har jag gjort själv
.  .  ....  .  .  ....  .  .  ....  .  .

Annat som jag gjort i helgen, som jag egentligen skulle ha gjort för några veckor sedan, är att sätta ner blomlökarna!
Har ju köpt en hel del... kanske det blev nån miss i beräkningarna... eller bara annars inte kom ihåg vad jag hade köpt redan när jag var andra varvet.. och tredje varvet och snokade i lök hyllorna ;)



Ser ni alla lökar som jag plockat ut runt om i hela rabatten?


'Allium' blev satta i tre grupper med tre lökar i var grupp.
Tulipa 'Angelique' blev också tre grupper men 5-7 lökar per grupp och så en grupp med 5 lökar av Tulipa 'Purissima'.
Hade även skaffat en påse med vita pärlhyacinter av sorten 'White Magic' som fick bilda en grupp på hörnet så att de kommer att synas bra när de kommer upp på våren.



Crocus Vernus Blue blev planterade i buskaget mellan den nya perennarabatten och surjordsrabatten. Där finns från tidigare små ljuslila och stora vita krokusar.


Nu blev det rejält långt inlägg igen, men hoppas att ni gillade bilderna.
Och kanske någon med "Klematis-erfarenhet" kan svara på vilken sort det är som jag köpt?!

- Kitty -

1 kommentar:

Sandra, i sagarden sa...

Min president ser ut sådär som den uppe till höger... :/

Jag har tänkt gjuta egna betongplattor, men det var så sent i sommar jag kom på det, att det får vänta till nästa säsong istället :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen