onsdag 1 juni 2016

Äppelblom & Klematis i fokus!

Med kvällssolen lysande mot mot äppelträden så kunde jag bara inte låta bli att gå ut en liten liten stund till!
Även om miljontals myggor svärmade runt mig som blodsugna galningar!


Oj så träden blommar iår, men inte alla llika rikligt. Körsbärsträdet blommar, men inget likt förra årets blomning då det senare bara dingnade bär i trädet! 'Rödkanel', närmast på bilden ovan, har inte jättemånga blommor heller... Men då har jag tre fruktträd på bakgården ännu, äppel, päron och plommon.

Vinteräpplet 'Lantun talvi' är helt vitt av alla blom!
Bakom skymtar 'Salla', som även det har många blom, men de går bara inte att jämföra.



'Salla' har betydligt vitare blommor och knoppar, vinteräpplet har mera rosa knoppar som övergår i vit blomma.
Dessutom har 'Salla' sällskap av ett flertal inympade grenar av 'Rixi' som har mörkare blad och rosa blommor.
(har nämnt det många gånger, men måste göra det igen nu när de blommar.)



De rosa blommorna i äppelträdet är inte lika jämnt fördelade iår.
Några av grenarna har vackra blad och skjuter redan tillväxt, men bara tre av sju grenarna fick blommor.




Nu har även alpklematis slagit ut!
Kunde inte låta bli att lägga mig ner på terassen och fotografera porten underifrån!
Grannarna här runt har nog blivit rätt vana vid det här laget med mitt tokeri när det kommer till trädgårdsarbete och fotografering...


Clematis alpina 'Cyanea'

Härliga sommartider!
Nu har vi dessutom gått in i en ny månad, JUNI!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Äppelblom är så himla vackert! :)

Isas Trädgård sa...

Gillar skarpt den liggande vyn av din klematisportal - helt underbar !!
Blir du trots allt tagetesförälskad kan du få fröer av mig till Linnétagetes och kryddtagetes - ett måste för mig i köksträdgården varje år.
Ha det så gott och njut av din fantastiska portal - vore jag du skulle jag ligga under den - ofta !
Kram/Isa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen