onsdag 9 maj 2012

solsken och fågelsång

Hur härligt är det inte nu när våren börjar sätta fart??!!
Vet inte riktigt vad det är för vits med dendär nattfrosten som förekommit, men...

Få se vad mina ympar ska säga om det.. De gillar ju inte precis att frysa...


Förra veckan så drog jag upp några små rönnar här i vår skog. Dessa planterade jag i krukor så att de ska få rota sig och så småningom bli planterade någonstans. Men de kommer inte att se ut som rönnar då! Nej, en rönn som inte är någon rönn! Du läste rätt! De ska bli buskar på stam!

Här fanns en (höst) bild på Aronia som jag hittade på en lokal plantskolas hemsida. Det är bara att klicka på Aronia prunifolia `Viking´  så kommer bild och info fram!  :)

 Det blev lite sent pågrund av våren som kom som en storm och jag hann inte riktigt med. Provympade på en av rönnarna, knopparna hade börjat utvecklas lite, så få se om det funka... Det visar sig sedan om Aroniakvisten kommer igång eller inte.. och frostnätterna var ju inte till någon vidare hjälp heller! 
Tror de andra blir "kompostplanterade" över vintern och så ympas de nästa vår istället...



Igår kväll strax före kl.21 gick jag runt i trädgården och fotograferade lite. Gillar motiv i kvällssol! Här kommer lite smakprov...




Och så terassen... Jag vill ju ta vara på kvällssolen... Hur ska jag skapa ett "rum" här? Nån typ av halv pergola kanske? eller bara med en pergolastomme? eller bara med krukor och möbler? Utrymme finns ju!
Förslag? Anyone?




Hur kom en skilla mitt i Rosenbräckan, Saxifraga x arendsii?


Lämna gärna era fotspår :)


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen