fredag 9 juni 2017

Blommig fredag: Skönhet i det lilla!

Nu har vi både haft värme och regn. Flera av växterna som jag var rädd att gått förlorade har dykt upp och jag känner mig allmänt nöjd (även om jag inte ens hunnit klippa ner alla perenner ännu...).

Fredag kom snabbt på denna vecka och på blommig fredag är temat 'Skönhet i det lilla". Därför tänkte jag bjuda på några av bilderna jag tog imorsse innan jag åkte iväg till jobbet.

Först ut är Hostan 'Mamma Mia' som håller på att rulla ut sina vackra blad och en vattendroppe som stannat kvar ute på toppen....


Vitbrokig korallkornell, Cornus alba 'Elegantissima', har också börjat få blad, men den är full av knoppar. Tätt intill står den rödbladiga smällspirean, Physocarpus op. 'Coppertina' med sina kopparröda nyutslagna blad.



I rabatterna står grupper av Allium höga och ståtliga.
Man kan känna hur det brister i knopparna...


Fem före blomning av prydnadsapeln 'Rixi' som sitter inympat på flera ställen på äppelträdet 'Salla'. Snart får jag återigen upplev blomningen av en blandning rosa och vita äppelblom i ett och samma träd.


Det var allt från mig idag!
Mera blommig fredag hittar ni här.

Snart kommer även ett inlägg från gårdagen, den stora trädgårdsdagen på Strömsö!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Villrose sa...

Ja, det er mange vakre detaljer å nyte akkurat nå :)
God helg!

Rost och rädisor sa...

Allra finast just i sprickningen, se bara på din vackra allium!
Härliga tider!
/Anette

Maribel sa...

Vackra bilder Kitty!
Trevlig helg /Marika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen