onsdag 13 juli 2016

Trädgårdsbesök i Nykarleby 1/4

Tisdag hade vi igår, och då var det besök i hemträdgårdar i Nykarleby med trädgårdsföreningen.

Vi hade fyra trädgårdar som skulle besökas.
Själv hade jag bara besökt en av dem tidigare, och det var min vän/bloggsyster Sandra Neumans trädgård.

Dessa trädgårdar var helt olik varandra.
Så roligt och intressant att få gå runt och titta, fotografera och diskutera med andra likasinnade.

Konstaterade rätt snabbt när jag började gå igenom mina bilder i datorn att jag kan helt enkelt inte visa alla fyra i ett och samma inlägg!! Därför delar jag upp dem och visar dem i tur och ordning.

Första besöket var hos familjen Strang

Detta var nog en av de prydligaste trädgårdar jag besökt. Alla rabatter var kantskurna och snygga. Precis som hos oss andra så hade ägarna förlorat en hel del växter i vinter, men det var inget man skulle ha satt märke till.
De hade en stor tomt (kan hända att jag säger helt fel här nu, men jag tror att den var ungefär 3500 m2) och den var högt beläget med utsikt över ån. Lite synd att vi hade regnväder med oss när vi var där, hade gärna strosat på där ännu längre...



När man blickar ner mot ån och över grusvägen, så fortsatte deras gård på andra sidan. Där fanns gräsmatta, sittplats och en stor badbrygga!


Det fanns gott om uteplatser runt om i trädgården också!



På den här bilden kan ni tydligt se vilket skyfall vi hade!
Men ändå var alla glada och nöjda. En del kom i regnkläder och en del hade paraply. Det gäller bara att vara förberedd och klä sig efter vädret!


Mitt färdsällskap/vän/bloggsyster Nina



I rabatterna kunde man hitta roliga stilleben, djur, gamla grytor och kastruller.



När man trodde att trädgården tog slut, så fortsatte den nedför kullen mot andra hållet...
Genom den fina humleporten och ner för den välskötta gräsmattan mellan de vackra vita björkstammarna.
Här hittade man ett stort potatisland och lite grönsaks- och bärodling. Men vad man också blev överraskad av var badtunnan och uteplatsen. Sååå himla mysigt!




Det ångade från vattnet i badtunnan... nästan så man blev frestad att hoppa i...



Tusen tack till makarna Strang för att vi fick besöka er fantastiska trädgård!
Jag kommer gärna fler gånger!

Imorgon får ni se fortsättningen från våran trädgårdsrunda i Nykarleby.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen