fredag 1 juli 2016

Äppel och ympar

Mitt äppelträd 'Lantun talvi' var helt vitt av blommor tidigare i vår. Otroligt vackert när äppelträden blommar. Nu börjar det bildas vackra små frukter i hela trädet. På marken kan man tydligt se hur trädet själv gallrar bort torkade blomknoppar för att det inte ska bildas för många frukter i samma klase. Jag brukar också själv nypa bort lite kartar om det bildas flera är 1-2 per klase. Varför gör jag det? Jo, om det skulle bli för många äppel nära intill varann så skulle de stjäla näring av varandra, men det skulle också bli väldigt trångt.
Äpplena blir inte optimala när de växer för tätt. Därför är det bra att gallra!


På bakgården börjar 'Astrakan Storklar' också bilda frukter, men de är inte lika stora som 'Lantun talvi'.


I det här trädet finns faktist flera sorters äppel. Redan som nyplanterat ympade jag in 'Suislepp' på en gren. Den ympgrenen har gett runt 1-5 äppel/år i kanske 3-4 år nu, men moderträdet gav äppel för första gången förra sommaren.

I våras när jag beskar så tog jag en bit av 'Suislepp'-grenen och ympade in på två grenar till. De ymparna ser ut att ha klarat sig, även om det gjordes på tok för tidigt då frostrisken var stor.
Jag ympade redan i mitten av april, även om det är bäst strax efter månadsskiftet i maj. Då är frostrisken mindre, men trädet har inte riktigt hunnit komma igång. Ympningen ska helst ske innan knopparna börjar svälla, då lyckas det bäst.
De ny ympade grenarna är de som har tejp surrat på grenen, en närmast i bild och en som spärrar ut till höger.


På trädet ympade jag in en gren med 'Gallen' förra året.
Den grenen blev så pass lång att jag kunde beskära den lite i år. Den växer nu kraftigt och förgrenar sig. Nästa vår ska jag ta en bit av den och ympa in på en gren till.
Denna ympade jag aningen sent igen, och dess knoppar hade redan börjat svälla till innan ympningen skedde.

Varför ympar man in olika sorter på ett träd?

- Ett träd som innehåller flera olika sorters äppel kallas Familjeäppelträd.

- Att ha flera sorter i samma träd gör att pollineringen kan ske inom trädet, så insekterna inte behöver flyga mellan träden för att pollinera de olika äppelblommorna.

- Ett familjeträd fungerar jättebra där man exempelvis bara har rum med ett träd och distansen till ett äppelträd i en annan trädgård blir för långt för att pollineringen ska fungera.

- Första året är ympkvistarna känsliga innan de växt ihop, men redan andra året är de stabila.

- Ett familjeträd är precis lika hållbart och långlivat som ett vanligt äppelträd.

- Tack vare de olika sorterna så får man skörd på lite olika perioder och dessutom får man äta av flera sorter istället för bara en. Man kan blanda sommar-, höst- och vintersorter på ett och samma träd!

- Hittar man en ny äppelfavorit, (men inte har rum för ett träd till i trädgården), så är det att ta en fjolårskvist av en sådan äppelsort och ympa in det på det egna trädet på våren.


Det här med ympning är så roligt! Kan inte få nog!
Jag ympar in något varje år i min trädgård.
Har ni testat att ympa?

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

4 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Du kunde ha en minikurs i ympning tycker jag...! :D

Malin sa...

Åtminstone en ympgren har lyckats av mina första försök i våras.
Nöjd så, för en amatör, ska nog pröva på nytt nästa vår.:)
Men hur länge ska tejpen sitta kvar på kvistarna?

Drömgården sa...

Malin, ymptejpen försvinner av sig själv. :)
/Kitty

Sevendays.fi/lagombackan sa...

Jag röstar också för en minikurs i hobby-ympning! :D Får jag föreslå åt arbis??

Du måste komma och titta på våra äppelträd om det finns rum att ympa in från äppelträdet från mitt barndomshem. Det var ju det som fanns på Millis dopträd, men det ser ut att vara helt dött :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen