söndag 12 juni 2016

Köksträdgården producerar

Köksträdgården blir vackrare och vackrare för varje vecka. Även om där ännu finns odlingslådor med nysådda grönsaker som inte ens grott ännu.

Gräslöken som grävdes upp när mina lådor med kryddväxter flyttades står fortfarande i krukor. Kan hända att de får stå kvar där. Jag tycker gräslök kan vara väldigt dekorativt och vackert, speciellt när de blommar och står i en grupp med lerkrukor.


Mina småpluggar med nya  jordgubbsplantor planterades i små krukor för att hålla sig bättre under itden de väntar på att bli planterade. Jorden här i lådan med hallon, björnbär, smutron och jordgubbar har sjunkit säkert 10 cm, så det behöver höjas på innan jag planterar dem. Sorterna jag köpt är jonsok, polka och Ria som är en remonterande sort. De står redan med kartar..


Kan fortsättningsvis inte böja mig eller bära något, så här turas det om vem som ska hjälpa mig dagligen. Denna kväll var det 12 årige sonen Alex som kom och vattnade min odling och hjälpte med fiberdukar..


Ångrar lite att jag inte satte en rad med spenat mellan huvudplocksalladen och rosensalladen. Halva lådan ser nästan tom ut, eftersom salladsplantorna fortfarande är så små och sådda med stort mellanrum. Spenat är tacksamt att fylla ut odlingen med eftersom det växer snabbt och skördas innan exempelvis huvudsallader och kålväxter hunnit bli stora.

Spenat 'Nores'
Bara jag får slangen i handen så kan jag vattna också, för en stund, men inget lyftande, så alla andra får springa med kanna dit slangen inte når.


Men vädret är så härligt, även om vi har lite kalla vindar ännu efter stormen som drog förbi. Idag ser ut att bli en riktigt fin dag!

Have a nice one!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen