onsdag 16 mars 2016

Boktipset: Skillnadens trädgård

Måndagen den 7:e mars kom det ut en ny bok som jag väntat på!
Fredag den 11:e mars kom medelandet om att mitt paket från adlibris finns att avhämtas på posten.
Såklart hoppade jag i bilen, även om jag nyss hade hunnit hem från stan!

Sara Bäckmo har skrivit boken "Skillnadens trädgård, Ett ekologiskt trädgårdsskafferi", tillsammans med Maria Fors Östberg.

Jag följer Sara både på youtube och hennes blogg. Hon är en riktig inspirationskälla!
Jag kan varmt rekommendera hennes videoklipp! Hon tar upp det mesta om odling, sommar som vinter. Klippen är lärorika och Sara är som gjord för att prata framför en kamera!
Hennes blogginlägg innehåller fina bilder och texten är full av inspirerande idéer och kunskap att bära med sig i tankarna när man själv ska odla.


Boken. Av alla mina trädgårdsböcker har jag ALDRIG läst en bok från pärm till pärm, tills nu.
Jag blev helt bunden och inspirerad! 
Det tog mig bara fyra kvällar innan jag var igenom boken, (hade lite mycket på schemat, annars hade det nog räckt med två). Redan när man öppnade boken så kom det första, ett såschema, som fortsatte efter sista sidan i boken.



Det jag gillade med boken var att den inte är sönderplottrad med bilder.
De sidor som hade bilder var oftast hela sidan eller som en balk högst upp. Det gjorde att texten fick flöda på de övriga sidorna. Och bilderna var jättesnygga!



Vissa sidor innehöll en ruta i utkanten av texten. De rutorna hade enkla och tydliga tips, som gör det enkelt att bläddra genom boken när man snabbt vill kolla upp något tips/fakta. Som exempelvis tips på vilka frön som kan vintersås/höstsås, om att täckodla, hur man gör olika typer av bäddar och bänkar och andra smarta råd.


I boken finns även bra tips på hur du kan ta vara på din skörd.
Det är ju inte bara att odla, man behöver ju också skörda, äta och kanske veta hur man kan ta hand om de fina råvarorna så att de håller en längre tid. Jag hittade flera recept som jag bara måste pröva senare när jag kommit så långt att jag får börja skörda.


I övrigt var det intressant att följa Sara i resan från att hitta sitt drömhus, till att gräva upp för en odlingsyta och påbörja drömmen om en självförsörjande köksträdgård. Hon berättar om hennes resa, vad hon lärt sig, kunskap som andra delat med sig för att hon ska lyckas, hur hon pusslar med familjelivet och arbetslivet samtidigt som hon experimenterar vidare och lär sig vad som funkar bäst för henne och hennes köksträdgård.

Det var en intressant och lättläst text. Jag har fått flera nya idéer som jag ska testa i min köksträdgård. Jag har faktiskt redan börjat på!

Kommer nog att gå tillbaka till denna bok många gånger både för att inspireras och för att kolla upp ett och annat gällande sådder, odling och tillvaratagande.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

5 kommentarer:

Unknown sa...

Men, vilka fina ord! Tack snälla! Fick mail idag från en tjej i Åbo som läst recension av boken på en blogg och ville att jag skulle komma och föreläsa. Får se vad det kan bli framöver. Tack för att du läser och följer! Kram Sara

Sandra sa...

Jag väntar på mitt exemplar av boken också. Själv sträckläser jag väldigt många trädgårdsböcker tills huvudet svämmar över av inspiration och jag befarar att denna kommer att bli en riktigt översvämning också! Tur jag har mina odlingslotter att testa allt på då!

Anonym sa...

Åh, ser spännande ut.
Nu längtar jag också efter min bok.
Tror det blir bra pepp inför våren.

Ha en bra dag.
kram.

lavendia sa...

Det låter mycket bra. Annars har man ju frestats att köpa fina trädgårdsböcker som mest varit fina att titta på. Så står de där i bokhyllan. / Britt

HWIT BLOGG sa...

Åhh spännande, precis en sån bok behöver jag! Den måste jag kolla in, tack för tipset...jag behöver massor av inspiration just nu!
Ha en solig dag!
Kram från Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen