fredag 5 februari 2016

Ett av de kommande trädgårdsprojekten

Blommig fredag, veckans tema: Årets nyhet

Det tog mig en stund att komma på vad jag ska skriva om i veckans tema för blommig fredag. Men sen kom jag på vad det var som kommer att bli nytt för min trädgård iår!
Måste väl erkänna att det blir mer än en ny sak i trädgården, men det ena projektet som kommer att påbörjas direkt på våren ska jag nu visa.

Sedan jag hade bestämt vad jag skulle skriva om så kom följande problem... Detta hörn jag ska visa har inte alls fått mycket kärlek, nästan ingen kärlek alls!
Jag hade t.o.m. problem att hitta en bild av platsen!
Kom på att när vi fick grannar (bekanta sedan tidigare) så var jag upp på deras övervåning och tog lite vyer över vår trädgård. Härifrån ser man bra just denna oälskade, outnyttjade plats.

(Här syns det hur vi kört sönder gräsmattan med grävmaskin när vi gjorde om bakhörnet och den nya anläggningen)


Vi asfalterade hela grusplanen några dagar efter att denna bild togs.
Hörnet pekar mot norr och här finns bara lite morgon och kvällssol.
Vi går rätt mycket här när vi ska till uteplatsen bakom huset.
Gräset är aldrig fint här, så jag har inget emot att gräva bort det som behövs!
En gång till uteplatsen ska det bli här, men form och material svävar lite ännu. Kullerstenar blir det antagligen närmast sockeln på huset, eftersom det har vi även på andra sidan uteplatsen. Jag tror att jag inte sätter betongplattor eller annan marksten pga att vi har så mycket asfalt och dessutom betongplattor under pergolan. Natursingel kanske skulle ge ett mjukare intryck... återstår att se.
Kantstenar blir det, men har inte bestämt ännu om jag ska använda de jag brukar eller en längre rak modell. Beror liksom på formen lite...


Det är så "platt och tråkigt" nu.
Jag vill ju inte bara ha en gång, nej självklart blir det en skuggrabatt där också!

Det är formen på den som jag inte får bestämd i mitt huvud.
Ska den följa hela vägen utmed gången?
Ska den var rak och jämnbred längs hela gången?
Vill jag att den har böjlig form och blir bredare på ena sidan? båda sidorna? i hörnet?
Hur gör jag vid brandstegen? Vill ju inte att sotaren förstör växterna...

28.9.2015
27.6.2015 Gräset håller på att bli tätare
Kan liksom inte bestämma mig om jag ska göra en långsmal rabatt utmed hela ytterkanten och plantera mestadels Hosta (som jag har så massor av i vinterfövaring nu). Andra passande växter är Astilbe, Spetsmössa, Hasselört, Alunrot, kanske Stjärnflocka eller Förgetmigej och lite andra skuggtåliga växter. Ska nog inte vara för många sorter, utan större grupper och upprepning. Men med fler sorter borde den kanske vara bredare..

På bilden nedan är det egentligen Clematis 'Södertälje' som är fotograferad. Första bilden är dagtid (mulet) och den andra är några dagar senare i kvällssol.

augusti 2015
Sett från en annan sida av trädgården...

14.6.2015
Har börjat kladda lite på papper, men det är långt ifrån klart och formen är inte bestämd. Det är inte utmätt utan bara skissat på högt. Var bara tvungen att få klottra ner något att utgå från. Blir säkert flera ännu, och resultatet kanske ändå inte blir som på papper. Det hjälper ändå tankeprocessen att klottra lite.

Halvfärdig idé, hittills är Hosta, Spetsmössa, Rödbladig Alunrot och Stjärnflocka inritat.
Brukar ni rita eller planera innan ni anlägger en ny rabatt? Eller går ni runt i plantbutiken och funderar vad ni vill använda för växter? Om ni hör till det senare, brukar ni mäta området eller ha med en bild (ex. i mobilen) när ni handlar?

Blev så inspirerad att jag vill börja gräva NU!!! Men det är rätt mycket snö i vägen ännu...

En länksamling av andra bloggare som bidragit till blommig fredag hittar du HÄR.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

15 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Åh vad härligt med nytt projekt! Jag hör till dem som ritar i grova drag när jag planerar en ny rabatt. I regel är det så i alla fall. Vårt senaste rabatt projekt "ritade" jag upp på plats med hjälp av vattenslang och en hink... Låter det knasigt? Lättare att förstå vad jag menar om du kikar in på denna länk :)http://heltenkelthemmahosmig.blogspot.se/2015/09/det-hela-borjade-med-en-hink-och-en.html

Sedan själva växtplanneringen.. Ja, jag utgick från vad jag hade hemma som jag ville få bort från andra rabatter och sedan kompletterade jag med andra växter som tex rosor, vårlökar osv.
Vaar gång som jag gör en ny rabatt så tänker jag på dem som jobbar med detta och kan planera allt från start till slut. Jag blir impad! För mig så kommer idéerna efter hand.
Lycka till med ert projekt och jag ser fram emot att få se hur det utvecklas :)
Ha det bäst!

♥Min Eden♥ sa...

Vilket delikat projekt!! Det kommer säkert att bli SUPER! Föresten så minns du att jag smått lovade en ska åt dig, den saken är på G... (det måste hållas mellan dig och mig only ;D) Sen har jag en utmaning åt dig på min FB sida!! Ha en bra dag!!
/n

Livsnjutare sa...

behöver du ligularia så finns hos mig till våren ( gräver inte upp dem nu ;) )
h Kita

Annika Christensen sa...

Roligt med nya projekt och det ser väldig bra ut.
Ha en skön helg.
Annika

Villrose sa...

Finnes det noe bedre enn å forvandle noe stygt til noe pent?
Jeg liker tegningen. Minner om mitt "bumerang-bed".

Sabelhagens Olivlund sa...

Spännande projekt. Ja hur gör jag när jag planerar nya rabatter, oftast bara det blir lite som det blir:) Planen efterfölja inte alltid, om det fanns en plan överhuvudtaget:)
Kram Maria

Meta sa...

Ser verkligen härligt ut att göra som du tänkt.Det är bra att rita men tyvärr slutar mitt alltid på ett annat sätt. Har i alla fall försökt. Hoppas nu det blir en bra grävarvår och fin sommar hos dig
Ha det gott i helgen
Kram Meta

Maribel sa...

Vad roligt att planera nytt, din plan ser bra ut. Jag har nog min plan för det mesta i huvudet, som en vision om hur det skall bli.
Lycka till med ditt projekt.
Trevlig helg / Marika

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Härligt att skapa nytt i trädgården... Ska bli roligt att följa.
Ritningar och skisser? Oftast inte, men känner ibland att jag nog borde ha tänkt lite mer FÖRE ibland, så får en del göras om (ibland om och om igen) för att åstadkomma den rätta känslan.
Allt gott!
/Katarina

Berit sa...

Jag ritar aldrig något före, utan mina planer och visioner finns oftast i huvudet. Många gånger så får jag göra om formen tills jag blir nöjd, tycker slangen och snören kan vara bra hjälpmedel just vid runda former. Funderar på var ni går naturligt på denna yta och gör rabatten efter det, jag skulle nog ta bort gräset mellan huset och rabatten och lägga grus eller som du verkar ha i dina andra rabatter flis.
Jag önskar dig en underbar helg!!

Barfota i mossan sa...

Spännande det låter och enl skissen så ser det ut att bli toppenfint. Ska bli spännande att följa i sommar :-)

Trädgård På Djupet sa...

Det är alltid spännande med projekt! Din plan låter jättebra, hosta kan aldrig vara fel ju!

lavendia sa...

Ett nytt projekt i trädgården är ju ett bra tema. När jag ser dina bilder, känner jag nästan igen mig vid vårt hus (det är också blått). Den delen som du vill göra något åt, skulle jag också vilja göra något åt. Fast jag vet att i det läget kommer jag aldrig vilja ligga och rensa ogräs.
Vi har satt två klematis uppåt väggen Båda ser för ynkliga ut. Det enda som tagit sig bra är ormögat som jag planterade framför.
Hoppas ditt projekt blir precis så fint som det ser ut att kunna bli. / Britt

Gunilla sa...

Härligt med nya projekt.
Och att kunna designa efter eget tycke och smak är fantastiskt roligt.
Det kommer att bli super fint.

Trevlig helg

Tant Otteskrufv sa...

Tänka både fram och baklänges är precis min modell. Det tar lite tid men så hinner också den där kanoniden komma fram och mogna till något fantastiskt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen