måndag 28 januari 2013

Längtan till våren --> odlingsplanering!

I förra inlägget så visade jag att jag fastnade i fröhyllan när jag var i matbutiken senast...

Detta leder förstås till att jag nu vill börja planera min odlingssäsong...
Mitt första odlingsår i den nya köksträdgården!!!


Här har jag lagt upp lite bilder till er från projektet vi sysslade med i höstas när det ännu var halvfärdigt. (Hade ingen bra bild från senare skeden....)
Har numrerat lådorna så att ni ska ha lättare att följa med mitt svammel!  ;)


Alltså i låda 1. Har jag planterat Hallon och Björnbär (se följande bild här under). I kanten funderade jag på jordgubbar eller smultron...
Låda 5. och 6. är Kryddväxter av alla de sorter ss. Timjan, Lavendel, Oregano, Isop, Gräslök, Äppelmynta mm. Där finns ännu utrymme för mera kryddväxter, skall åtminstone så in Persilja, Dill och köpa Basilika, mera Lavendel och kanske Salvia...
I Låda 9. har jag planterat tre rötter av Rabarber. När jag handlade mina vårlökar i höstas så fick jag en påse gula narcisser på handeln, de har jag lagt ner i samma låda som rabarbern.


Mina Björnbär och Hallon ( 'Maurin Makea' ) som har söta bär.


Här ser vi då fröna som jag samlade på mig i butiken...

Tror att jag köpte frön redan förra våren, men vi kom inte igång med projektet på bakgården så fort som jag hade tänkt mig... Men var har jag dom? Kanske i min Frö-mapp som finns ute i förrådet??  Måste leta imorgon!

Så nu är det då att räkna ut hur mycket utrymme var grönsak behöver och kombinera dem i odlingslådorna så att det även ser snyggt ut!



Funderade att jag eventuellt skulle så Brytbönorna i låda 2. eftersom de blir så höga så vill jag inte at de ska skugga de andra. Blir antagligen någon typ av spaljé i mitten och så kommer något annat gott runt om...
Kanske Ärter eller Frilandsgurka... eller båda?
Låda 4. får morötter ut vid kanten och kanske salladslök i mitten, eller sallad av något slag...


Funderade på Luftlök, bara för att de ser så roliga och dekorativa ut! Hittade inte några frön i butiken, men kanske jag hittar i trädgårdsbutiken...

I låda 3. tror jag att det ska sås Mangold i två färger. Mangold är så vacker med sina gröna saftspända blad och krispiga stjälkar i rött, vitt eller gult! Har inte prvat på att odla dem tidigare, så hoppas att jag lyckas!

Där emellan blir Fänkål, det är också en jättefin grönsak!

Lite så har jag tänkt mig... tror jag... detta är bara en första fundering... kan ju ändra ännu när jag letar fram mina andra frön...

Har ni tips på grönsaker eller annat ätbart som ni lyckats bra med och vill rekommendera? Jag tackar och tar emot alla förslag!



- Kitty -

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jamen visst börjar det klia lite i odlingsfingrarna nu när det snart är säsong ;)
Grönkål och sommarsquasch är mina favoriter! Squashen gav ju sån himla bra skörd att det räcker med en planta!! Och grönkålen är så god att göra soppa av, och den kan man ju låta stå i landet ända in på vintern (så länge det inte fryser och töar om vartannat många gånger). :)
Jag fick luftlök av svägerskan i höstas, så den hoppas jag att kommer upp snyggt i år.

Drömgården sa...

Grönkålen hade jag glömt! Den ska jag ju oxå ha! jamen zuccini vill jag ju å ha! Hur ska jag få rum med allt??

Liljas Corner sa...

Grönkål kanske man skulle testa i år. Hade du frilandsgurka? Den var vår stora favorit ifjol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen