lördag 22 december 2012

Julfix och godistillverkning!

Nu är det inte många dagar kvar till jul!
Har fixat lite stämning här hemma, men ännu är jag inte klar.
Idag har jag istället fixat lite julgodis, men hamna till butiken emellan, så jag hann inte klart. Blir att fortsätta imorgon.


I min "Kreativ stormlykta" har jag släppt ner en led-slinga.
Nu lyser den så fint och välkomnande i hallen även om inte ljusen är tända uppe i skärmen.


Under nötterna har jag gömt den lilla dosen med batterier, så bra att utvecklingen går framåt så att vi slipper sladdarna!


I hallen har jag även hängt upp en slinga på spegeln (som är ett gammalt fönster som jag köpte på auktion när Hamnrestaurangen Pavis i Jakobstad renoverades)

I köket har vi stjärnor i fönstret, som tyvärr inte kommer fram så bra här eftersom det var så ljust ute när fotot togs.


Alva hade på dagis gjort en ängel, den fick stå på köksvitrinen.
Basen med mossa kottar och grenar från lärkträdet har min klasskompis Ylva gjort. Hade lånat ut min ljushållare när de ordnade en kundkväll på skolan så att de kunde ha den som modell. Hon hade även använt vita tulpaner, men de hade redan torkat bort när jag tog hem ljushållaren från Vasa.


Min adventsljusstake.
Denna bild tagen i söndags när det var tredje advent, nu har det nog minskar lite av ljusen. (men väldigt lite fast de blivit tända nästan dagligen, de är så dryga dessa Partylite ljus)
Ljusen som jag använder här heter Glo-lite, de är bara för underbara! De har egenskapen att lysa upp helt och hållet! HELA LJUSET LYSER!


I vardagsrummet, förutom granen och tro-hopp-kärlek, så finns även en julplantering och två tomtar...

Satt igår kväll och tittade på "Jul med Ernst".
Det var väldigt passande och inspirerande, eftersom jag idag hade tänkt göra eget julgodis.


I kastrullen är kondenserad mjölk och choklad.

Detta ska bli till Amerikansk chokladfudge.
Hacka 2,5 dl pecannötter eller valnötter och rosta dem i ugnen ca 10min i 175gr.
Hacka 200g mjölkchoklad och 300g mörkchoklad, smällt chokladen över vattenbad tillsammans med en burk kondenserad mjölk.
Ta en skål och sätt i 1msk smör och en nypa salt. Häll över de varma nötterna och rör runt tills smöret smällt.
blanda ihop nötterna och chokladen och tillsätt 1,5tsk vaniljsocker.
Lägg bakplåtspapper i en form som är ca 20x20cm och häll i smeten. platta ut den med bottnet av en sked och låt svalna en stund innan den läggs in i kylen ca 1 timme.
 Ta ut den och skär i bitar.



De skurna bitarna har jag packat in i celofan och bundit in med vitt presentband. Några lyckliga vänner kanske kommer att få dem... vi får se...


Med mig i köket hade jag en glad och busig hjälpreda... okej... hon kanske stjälpte mer än hon hjälpte... men de måste ju få vara med ändå!


Har kokat chokladkola också.
Den här skulle egentligen ha några droppar pepparmintsolja i... men direkt jag hällde kolasmeten på plåten så märkte jag att jag hade glömt att tillsätta dem på slutet! Så det blev ingen mintsmak på dem... hoppas att den blev bra, har ingen termometer, så jag kokade tills jag tyckte att "kulprovet" var godkänt.
När den är skuren i bitar så ska den doppas i choklad och få lite strössel av krossade polkagrisar.


Blev lite tryfflar också!
Först blev det vitchokladtryffel med en klick mörkchoklad i bottnet av pappersformen. Nästan hälften av formarna fick mandelflarn i bottnet istället och lite hackad mandel på toppen för att se skillnad på dem.


Den andra tryffeln är gjord på mjölkchoklad.
Lämnade kvar lite tryffelsmet när min form, som jag använde som bricka, var full. Plockade ut några pappersformar som jag bara fyllde med 1/3 smet och sedan tryckte jag i en hasselnöt. Så nu har jag fyra olika varianter gjorda av två smetar.

Godisfabriken fortsätter imorgon... få se vad det blir då... och hur chokladkolan blev...

Nu är klockan så mycket att det officiellt inte längre är fredag. Så tack och godnatt!


- Kitty -

1 kommentar:

Unknown sa...

Nu blev ja ju godissnål fastän klockan är 05 på morgonen (det är gravidfasoner att ligga vaken efter ett wc-besök)! Och speciellt kolan vill jag ja!!! Men eftersom jag är hemskt svag när det finns godis i hemmet, så väntar jag tills babyn är född innan vi kolar den där knäcken och kolan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen