måndag 30 april 2018

Vintersådd gror och gratis e-bok

Som jag väntat på en snöfri köksträdgård där jorden tinat upp så att man kan påbörja/fortsätta med odlingen.
Vi har haft en bra vinter med mycket snö, vilket man kan se resultatet av i trädgården. Det ser ut som att de flesta växter klarat sig (vad jag kan se hittills iallafall).


Äntligen, tre odlingslådor där grönsakerna redan börjat gro.
Dessutom har jag fixat iordning tre lådor till, redo att så frön i (eller sätta ut plantor).


I den första lådan har jag grävt ner en hink med bokashi nyligen. Sedan sådde jag tre sorters rädisor, dill och persilja.
Nu har de redan grott, på exakt en vecka! Rädisorna är viktiga att vattna, annars blir de väldigt starka i smaken. mmmm... Åh vad jag väntar på nyskördade rädisor nu.... Dillen och persiljan är inte riktigt lika snabb som rädisan, men snart ska jag nog se skymten av dillen och sedan kommer persiljan.



Tänkte att jag skulle variera mig lite och gjorde lite annat mönster.
Ett kors av persilja, dill på övre hörnet till höger och en rädisa i andra hörnet, båda med raderna i samma riktning. De två nedre hörnen blev två olika rädisor med raderna på tvären.



Lådan med många salladssorter.
Här är ett par olika sorter av batiaviasallat, plocksallatmix, en annan plocksallat och 'Little gem'. Det kommer bli en explosion av sallad snart... hoppas jag iallafall.




I den tredje lådan växer tre olika sorters spenat, vinterportlak och machésallat (vintersallat).
Spenaten är sådda i två rader av var sort och skiljs med en rad maché och på andra sidan med en rad av portlak. Det är nu när vi har soliga dagar man får komma ihåg att sätta locket på snedd, för att det inte ska bli för varmt inne i lådan. Och att komma ihåg att kolla om det behöver vattnas!


Spenat
Vinterportlak

Visste ni att det finns en gratis e-bok och odlingskalender för nyttoväxter att ladda ner?

Lataa ilmaiseksi e-kirjan ja hyötykasvikalenteria!

Klicka HÄR för att ta er dit.
Det är finska företaget Klingel som bjuder på det, så de går på finska. Man kan läsa om några olika grödor, få odlingstips, maskkompost, jord, kreativa lösningar, trender osv...


/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen