lördag 10 mars 2018

Vintersådd hos Maj Ahlvik


Igår var jag hos Maj Ahlvik.
Jag har lärt mig så mycket av henne! När jag började jobba på en plantskola 2007, innan jag studerat till trädgårdsmästare, så jobbade hon där sedan många år tillbaka. Hon besitter en stor kunskap om allt som rör trädgård och växter. En fantastisk trädgårdsplanerare och en hejare på beskärning och ympning! Nu jobbar vi också tillsammans, på Sunds Trädgård.

När bloggen fyllde 6 år i Januari lottade jag ut ett fröpaket med 10 av favoriterna jag odlar varje år. Det råkade sig att lotten föll på just Maj.

Nu ska jag få introducera en av mina stora intressen inom trädgård till henne, nämligen vintersådd!
Denna gång blir det vintersådd i växthus, något jag inte själv gjort innan, eftersom jag inte har något växthus, men jag känner till principerna.



Jag kontaktade Maj innan vi åkte på semester i mitten av februari och frågade om hon är intresserad att vinterså tillsammans, framför kameran. Jätteroligt, tyckte hon! Så låt mig presentera vår film om vintersådd i växthus.



Lite fotografering efteråt....



Vi sådde alltså tre sorter:
Rädisa 'Cherry belle'
Sallat 'Red salad bowl'
Spenat 'Nores'


Lite småkalla i det noll-gradiga vädret gick vi in för att dricka en kopp varm te och fika.
Hälsosamma som vi är blev det turkisk yoghurt med apelsin och chiafrön.



Tack för att jag fick komma hem till dig Maj! Vi hade riktigt roligt!
Många tabbar och skratt som klipptes bort under redigeringen av filmen... ;)

Snart borde jag vinterså hemma också...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Maj Ahlvik sa...

Tack för att du kom, en rolig fredags eftermiddag det hade vi :)

♥Min Eden♥ sa...

Vilket trevligt och lärorikt inlägg!!! Fina saker Kitty och Maj, va ni är duktiga!!
Men det vore säkert bra med en såkalender nu för att hålla ordning och reda, du borde nog be din personliga IT-Support om hjälp med den saken... ;)
/Nina

♥Min Eden♥ sa...

Jag hoppas det är ok att jag tipsade om detta inlägg i mitt inlägg... :D

Drömgården sa...

Självklart är det okej Nina! Ska boka in möte med dej snarast! Jag menar med min IT-support.. ;)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen