fredag 30 mars 2018

Mina tomater - Hur går det?

Men hur går det riktigt med tomaterna??

Jo, det går bra.
Bilderna är tagna den 18.3, alltså ca 1,5 vecka sedan. Fröna höll ännu på att gro här.

Tomatsådd 18.3 (sådda 12.3)


En sort som tycktes vara väldigt seg, det är busktomaten 'Koralik'.
Först nu (28.3) har den första grott!
De övriga sorterna grodde på 4-5 dagar, men denna sort grodde på 16 dagar! Och då har jag bara fått en planta ännu... Men det kan ju komma fler. Hoppas på det iallafall.


'Balkonzauber' grodde dåligt, men på de fröna hade datum gått ut, så förväntningarna var inte lika höga som på nyköpta frön.

Nu ska såkalendern uppdateras så att jag vet hur många som grott och när. Det hjälper mig inför kommande säsong att kartlägga hur länge det dröjer innan de gror, grobarhetsprocent och hur snabbt de växer.

Sorterna jag sådde 12.3.18 och dess grobarhet:
Busktomat 'Koralik' 1/6 frön har hittills grott (grodde först 28.3)
Busktomat 'Balkonzauber' 2/6 frön (utgått datum)
Kruktomat 'Bitonto' 7/7 frön (100%!)
Körsbärstomat 'Tiny Tim' 7/9 frön har grott
Busktomat 'Ildi' 8/9 frön har grott 

Nu är småplantorna större och borde skolas om innan deras rotsystem trasslar in sig alldeles för mycket i varandra. Kanske morgondagens uppgift?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen