fredag 2 februari 2018

Nytt projekt pågång...

Så var vi igång igen!

Konstigt dethär.. Men varannat år så har vi grävmaskin på gården och gräset ryker (eller körs sönder och måste sås om)...

2012 var det bakre kanten av bakgården,  mutterrabatten och köksträdgården i högra hörnet.
2016 grävde vi upp Norrhörnet där vi stensatte en gång och gjorde en skuggrabatt.
2018 blir det kanten mot skogen på höger sida som får en mur av natursten.

Nu är det långkanten mellan skogen och garaget som ska få sig ett ansiktslyft.
Platsen är besvärlig att sköta och man har knappt någon plan yta att stå på när kaninen ska matas eller buren städas. Så fort det är blött är det dessutom halkrisk till 100%! Det har bildats en stig i gräsmattan som leder till kaninburen...


Här fick ni både vår- och höstbild över köksträdgården.
Det är faktiskt enda bilderna jag hittar där grässlänten mot skogen syns av bilderna från 2017! Området där bakom används inte, och är inte snyggt heller, så det blir liksom inte fotograferat.


Visste nog att det var pågång i vinter, men när maken plötsligt kommer hem en dag och meddelar att vi har en grävmaskin påkommande snart, och då snackar vi inom ett par timmar. Ungefär så mycket på förhand visste jag om att vi skulle dra igång projektet.
(Tur att det inte alltid är jag som ställer till det i trädgården)



Hittade ingen bra bild i den här datorn, men här ovan ser ni att vi har en flik med gräs mellan backen upp till vedladan och köksträdgården. Nu när vi gräver funderade vi på att ta bort gräset och eventuellt sätta singel nedanför köksträdgården. Gräset där är ändå så fult och vi sliter på det rätt mycket. Men då funderar jag givetvis vad jag ska göra med den där lilla gräsfliken...

Utöka odlingsytan?
Det var ju min första tanke!

Men ska jag bygga odlingslådor där också? Ska det vara grönsaksodling eller bärbuskar? Jordgubbar? Borde jag göra fler klätterstöd? Någon typ av port? Skulle gärna odla mera bönor och luktärter!

Det är ju inte egentligen så att jag har för liten odlingsyta, jag har ju 200 kvm odlingslott också som jag hyr ett par kilometer härifrån.

Proportionerna är sedan lite off, detta är bara en snabbskiss på frihand som jag ritade när jag satt i köket och drömde om våren...


Gissar att gräset är runt 3,5 meter brett och kanske 6 meter långt (till gränsen där gruset skulle börja)... Har inte alls provat mäta området...
Men ett par odlingslådor eller några bärbuskar ska jag väl nog få plats med. Tror inte att det blir bäddar, eftersom det är väldigt synligt i min trädgård och skulle estetiskt inte passa in.

(Det är alltså bakgrunden till luftlöken *hahaa*)


Nu åker grässlänten!

Otroligt praktiskt att vara gift med en grävmaskinschaufför!


Stenarna blir som en förlängning av köksträdgårdens stenkant.
Kommer säkert att se snyggare och mera enhetligt ut sedan då det är klart.




Det ska snyggas till och plockas in lite mindre stenar ännu för att muren ska bli tätare.
Ni får vänta och se... Kommer mer bilder (och troligen ett filmklipp) senare.

Ha en skön fredag och en riktigt fin helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Bra blir det !!!
/Nina

Maj Ahlvik sa...

Ni är på gång redan:) blir super bra, kanske de blir mera bärbuskar ,någon uppstammad i cementring :)

Linda Granér sa...

Jättefint! Så snyggt mot skogen också. Blev lite full i skratt då jag läste att gräsmattan ofta behöver sås om. Känner igen detdär �� Min sambo har grävmaskin och varje år kommer jag förstås med nya fina idéer. Men förra sommaren började han sätta lite gränser å sa: 'vi kör int sånder gräsmatton na mejr än max ein gang per somar' ��

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen