tisdag 5 december 2017

Lucka 5


I dagens lucka ska ni få se lite planteringar och lökväxter.

Tog med mig dottern till jobbet på min lediga dag för att plantera och göra lite arrangemang tillsammans. Hon älskar att plantera och pyssla, så hon blev jätteglad när jag frågade om hon ville följa med och göra en egen plantering till sitt rum.


Att få stå i ett växthus med 10 000 julstjärnor och plantera var riktigt mysigt. Sedan förflyttade vi oss till bordet bredvid där det fanns dekoratioer och band i låååånga rader! Rena himmelriket för en pysseltokig flicka. Det var inte det enklaste för henne att bestämma sig för vad hon skulle välja. Men roligt hade hon, och det var det viktigaste för mig.


Hann inte fotografera så bra, men min plantering fick jag en bild på innan den blev dekorerad...


Testade även att göra kokedama med hyacinter och echeveria.



En häftig teknik.
Svartmylla funkar bra till kokedama, den håller ihop. Det behöver vara en jord som inte innehåller för mycket sand. Sanden gör att bollen inte håller ihop lika bra. Man tar upp jordbollen försiktigt på halva för att bädda in växten. Sedan täcker man in den med grönmossa för att den ska hålla ihop och se snygg ut.

Jag gjorde två med hyacinter och en echeveria.
Den ena hycinten virade jag in med lite guld spoltråd och gjorde några länkar för upphängning.



Planteringen dekorerades med en vit ren, några kotter, en svart metallstjärna, några kottar, en liten gran av lärk och rosetterna gjordes i svart band med guld text "Merry Christmas".





Det har varit så mörkt nu, så det är nästan lönlöst att försöka fotografera i vardagsrummet. Bilderna nedan tog jag dessutom på kvällen... Men det ger er en liten glimt av hur det såg ut på kvällen när ljusen var tända.



Förra året hade jag också gjort en plantering i samma korg. Den fick fyra ljuskoppar och fungerade samtidigt som adventsljusstake. Stilen är lite samma som nu, men mindre växter, samma ren fick följa med i dekoreringen...

Idag meddelar jag även vem som vann presentkortet i lucka 2, men det kommer i ett separat inlägg.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen