tisdag 12 september 2017

Trädgårdskaffe på odlingslotten

Nyligen samlades vi igen, vårat härliga "Trädgårdskaffe-gäng".
Tyvärr kunde bara fem av oss träffas, men det fick vi nöja oss med. Det är svårt att hitta dagar som passar alla.

Denna söndag blev det inte träff i någons trädgård, nej då, vi åkte ut till våra odlingslotter.
Sandra, Nina och jag har ju odlingslotter bredvid varandra, så nu blev det picknick i sällskap av Anna och Susanna och ett par kids.


Vädret var minst sagt på vår sida! Fantastisk dag!

På Ninas lott går ett hav av Dill, Krasse, Ringblommor, pumpor och solrosor längs ena sidan.
Hennes solrosor är låga, kraftiga och med riktigt stora blommor. Det flög fjärilar överrallt. Pumpa-plantorna var massiva, med stora blad och lååånga armar som sträckte sig ut i gångarna och till närliggande bäddor. Fantastiska plantor. Under bladen skymtade en mängd olika pumpor i olika färger och former.




Vi pratade så mycket, att jag glömde fotografera i början...

Här ser man en del av min odlingslott, taget från Ninas. Vi står bredvid varandra.
Hon har 1/2 lott (ca 100 kvm) och jag har en hel på 208 kvm.
Här är inget stylat för besök, vi är alla odlare och vet att nätterna varit kalla, så mina fiberdukar ligger kvar över zucchini och pumpor. Hos mig finns en blandning av grönsaker, rotsaker, lökar och blommor ännu.




Nedan en rosa mangold som är så fin. Och Nina & Nessie i motljus, ännu finare!


Mitt emot mig och Nina, på andra sidan diket, där ligger Sandras 620 kvm stora odlingslott.
Här finns allt!
Massor av olika grönsaker och blommor. Hennes tre barn har ca 50 kvm vardera att odla på också. I hennes odlingstunnel är det nästan som en djungel av tomater, chili, paprika och physalis mm.


Majs
Stor kraftisg persilja växte i en pallkrage. Susanna in action med kameran.





Efter rundturerna på alla tre lotter flev det fika. Riktigt mysig och trevligt hade vi. Ingen var tyst, diskusionerna gick från en sak till en annan. En riktigt fin dag. 

Är så glad för att detta gäng finns i mitt liv!
Vi delar erfarenheter, kunskap och odlarivern. Vi inspireras av varandra och kan fråga råd när det behövs.
Tack!


/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Vilket härligt inlägg Kitty!! <3

Rost och rädisor sa...

Så mysigt ni verkar ha det och vilka stora fina odlingslotter.
Allt gott
/Anette

UplayOnline sa...

Vilket härligt inlägg Kitty!! <3


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen