fredag 22 september 2017

Dagliljan exploderar!!!

Jag tror inte att min daglilja någonsin blommat så mycket som den gjort iår!!!

Jyst denna är den första dagliljan som flyttade in i min trädgård

Hemerocallis hybr. 'Sammy Russel'


För ett par år sedan grävde jag upp alla rotklumpar, som från början var tre små plantor.
Jag jordförbättrade och delade på dem. Hälften planterade jag tillbaka och hälften såldes på plantloppis eller gavs bort. Två år efter var det lika mycket igen.
Nästa år ska jag dela på dem pånytt.
De håller på att tränga ut mellan naturstenen som ramar in kanten. Kommer nog inte att ta lika mycket, inte ens gräva upp dem helt. Blir nog att jag tar bort ett par spadtag här och där. Då får de mera utrymme och jag kan fylla lite ny jord i hålen samtidigt som de får en omgång gödsel. 


Dagliljan blommar ju bara en dag per blomknopp. Då jag skulle ut och fotografera hade jag ingen riktigt nyutslagen att ta bilden av. Tydligen hade det varit en massblomning dagen innan, för det fanns massor av blommor (lika som på bilden ovan) som är lite "dagen efter". Typiskt.

På bilden nedan har jg en bild tagen 2015... tydligen har jag glömt att fotografera den iår...
Bilden är lite blek. I vekligheten är den lite mörkare och mer tegelröd.

Hemerocallis hybr. 'Sammy Russel'
Såååå mycket blommor iår!
I bakgrunden ser man mitt vinteräpple 'Lantun talvi'. Helt okej storlek på äpplen, men inte i närheten av storleken de brukar ha! Äpplena är ovanligt små överlag iår, och sena! Jag brukar ha äpplen som väger runt 400 gram.



Så glad att vi inte haft nån frost som förstört perennerna ännu!
En del Hostor och Dagliljor börjar få gula blad, men överlag har de frostkänsliga växterna klarat sig. Hoppas ännu hinna se Höstsilveraxen blomma. I bakgrunden på bilden ovan kan man se hur de mörka spirorna sträcker sig upp mot äppelträdet.
Några dagar/veckor till utan frost tack!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Ylva sa...

Så vackra! När delar du dina dagliljor? Stannar en stund till och tittar runt lite.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen