torsdag 6 juli 2017

Färgsprakande rabatter

Som ni vet så har jag en stor kärlek för olika bladkombinartioner!
Att hitta vackra och intressanta bladkombinationer som gör rabatten vacker över hela säsongen utan en enda tanke på blommen.


Jag har flera sådana rabatter, en av dem uppefter terassen.
Som höjd finns även ett körsbärsträd. Det förenar nytta med nöje.


Här har jag kombinerat gulbrokigt gräs med stora gröna blad, brokiga gröna blad, flikiga mörka blad och både ådrade, mörka och silvriga rundare blad.

Den storbladiga hostan 'Sum and substance' ger ett lugn och lyfter fram växterna intill, samtidigt som den själv sticker ut i mängden med sin maffighet.




De mörka bladen kan lätt försvinna när man har mörk jord eller bark som underlag. Det är då de gröna bladen kommer in i bilden. Det är med den gröna bakgrunden som de mörka lyfts fram.

Alunrot finns det massor av varianter av.
En av mina favoriter är 'Silver skrolls' som har en purpurlila undersida, samma kraftiga färg på stjälkarna, gräddgula små blommor i spiror och en silvrig ådrad översida på bladen.


Gräset blir det sirliga i rabatten.
Vitstrimmigt jättegröe, är ett gräs som kan bli ganska stort. Det har varit lite trögt hos mig, men det gör inget. Skulle gräset bli sin fulla storlek här så skulle det inte passa in alls. Det heter vitstrimmigt, men jag tycker det är mera gräddgult.




Närmast i bild i rabatten står en ros. Det är 'Blanc double de Coubert' som jyst slagit ut sina första rosor. Doftar underbart! Rosa knoppar och stora halvdubbla vita blom. Blommar hela sommaren!

Det var en snabbpresentation av rabatten!

Minns ni hur den kom till?
Inte? Kolla här!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen