torsdag 22 december 2016

Lucka 22


Efter att Sandra gästbloggade i min julkalender om "Himmeli" som hon pysslar med på sin egentid, så blev jag riktigt nyfiken på hur det egentligen går till när man gör dem. Kikade in på ett youtube-klipp och sedan plockade jag fram lite material.

Natursnöret jag använde var inte det bästa, ett lite tunnare bomullssnöre eller garn hade nog varit bättre.

Klippet jag tittade på visade hur man enkelt gör en av 12 rör/sugrör som är lika långa. Ville även ha en som hade mer avlång diamantform. Funderade en stund var jag skulle placera de längre rören för att lyckas och sen körde jag på.

GÖR SÅHÄR:

A. Vill man ha denna modell behöver man 4 lite längre och 8 som är kortare. Längden beror på hur stor du vill att den ska bli.

B. Mät ut så att snöret är minst lika långt som alla delarnas längd tillsammans + ca 20-50 cm, beroende på hur lång upphängningen behöver vara, eller om den ska knytas ihop med en annan.

C. Jag använde en bit spoltråd för att enklare trä igenom rören. Att tejpa fast snöret på en liten träpinne funkar också.

D. Börja med att trä snöret igenom en kort och två långa rör. Dra snöret så att ca 10 cm lämnar av den andra änden, knyt ihop. 


1. Trä igenom två korta rör till och gör en enkel knut runt andra hörnet. Kolla så att du följer röret av samma längd, så att de två längre förblir längst ut när du fortsätter.


2. Ta två korta rör till och gör likadant.

3. Ta ytterligare två korta rör.

4. Denna gång tar du de två längre rören. Gör likadant som innan.


Trä på det sista korta röret och ta sedan i det andra snöret. Knyt ihop. Nu borde det se ut som en liten pyramid med långa vingar.


5. Trä det längre snöret genom det närliggande långa röret, så att det når ut till ändan av "vingen".

6. Ta i båda "vingarna, vik dem mot varandra och knyt ihop.

Det korta snöret som lämnade på sidan klippte jag så att det var just kortare än röret och drog det igenom så att det lämnade där inne. Har man en bra tråd som ger en fast knut så kan man säkert bara klippa av det.

Nu är du i princip klar!
Vill man kan man sätta en eller några kulor på snöret. Vill man göra 2-3 och binda ihop den till en lång så är det bara att fästa snöret i bottnet av följande. Dags att hänga upp!


Så började mina se ut. Det är premiär för mig. Den första gången jag gjort egen Himmeli, och den första gången jag ens sett ett klipp på hur man kan göra! Nerverna höll och resultatet blev hyffsat okej, så jag får känna mig nöjd. 
Men måste erkänna att jag blev lite biten... Nu vill jag ha mera material, skaffa hem ett bättre snöre och träna på att göra dem, så att de blir riktigt fina! Testa själv, det var faktiskt inte så svårt som jag trodde.


Mina hängdes tillfälligt upp med pepparkakorna i köket. Passar inte så bra tillsammans kanske, men jag var tvungen att test-hänga dem någonstans.


Okej... då återstår endast två luckor av årets julkalender...
Den här månaden har gått sååå snabbt!

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen