måndag 26 september 2016

Från krukplantering till friland

Dags att jordslå perennerna som stått i krukor.
Förra året hade jag liknande planteringar, några stycken faktiskt, men jag glömde bort dem och under vintern frös de bort.

Såhär såg det ut för ca en månad sedan...





Både astilbe och höstkärlek vill jag spara,
murgrönorna får stå i krukor sålänge de är snygga, sen åker de.

Astilbe chinensis 'Superba', Stor plymastilbe, är en senblommande Astilbe som hör till en av de högre sorterna. Här i krukan har den inte blivit fullt så stor och frodig som när den får växa på friland. Nu har jag grävt ner dem i den långsmala rabatten som delar in dräset och gruset. Här kommer den att synas bra med sina starka rosalila blommor på hösten. Strax intill finns bl.a. Röd rudbeckia 'Magnus' som går i samma toner.



Efter Astilben så var det dags att hitta en plats för höstkärleksörten, Hylotelephium (sedum) 'Munstead dark red'.


I anläggningen som gjordes mitt i gräsmattan för två år sedan fanns en passande plats ut på hörnet. Där fanns färdigt hål i duken efter att jag haft ett gräs där som inte övervintrade. Nu klippte jag bara till ett större hål, luckrade upp jorden och satte till lite ny och porösare jord.



På andra sidan gräset finns också höstkärlek, sorten 'Matrona', så nu upprepas samma växt, men olika sorter.



Klippte även bort alla långa ax från tuvröret, så är det mindre bråte efter vintern. Själva gräset är fortfarande runt en meter högt.

Mera trädgårdsjobb utfördes, men idag koncentrerade jag mig på perennerna som varit planterade i krukor. Har ännu några perenner som borde trollas ner i någon rabatt, och blomlökarna har jag inte ens börjat med.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen