tisdag 9 juli 2013

Att uppskatta det man har hemma!

 För några dagar sedan kom vi hem från semestern. Vi är jättenöjda med resan och allt vi fått se och uppleva. Men på något vis känns det alltid skönt att komma hem! Bara för att jag kände mig så lyckligt lottad en dag när jag gick runt i min trädgård så ska ni nu få ta del av några bilder.
 
Philadelphius 'Minnesota snowflake'
 
 
Min underbara dubbelblommiga kameliaschersmin hade just slagit ut de första blommorna när vi kom hem. Nu är den helt vit av blom och doftar ljuvligt varje gång man passerar!
 
 
De två första dagarna efter att vi kom hem fortsatte jag med min halvfärdiga stensättning som legat öde sen hösten! Nu är den lite upphöjd och fogad. Sanden är så ljus att det bländar kameran lite. Kommer att behöva några stenar till och en stenklyvare behöver hyras för en dag, men det får vänta tills jag kommit till andra änden så att jag får allt klyvet på en gång! Plockar även upp plattorna som går utmed häcken till äppelträden och rosorna. Jag viker ner rotduk under, sätter lite sand på och plockar ner dem igen, sen ska de också fogas! Kommer att bli så bra när det är klart! Och ogräset mellan plattorna slipper jag se, ska vi hoppas!! (åtminstone vitroten och maskrosorna som kom underifrån)

 
Av misstag blev det en blandning med två färgers stenar. Hade köpt stenar året innan, sen när de skulle läggas så gjorde jag tre stenar på bredden istället för en, så jag var tvungen att köpa mer sten! Väl i trädgårdshandeln blev jag förvirrad! Där fanns både röda och röd-lila stenar... jag kunde inte minnas vilken av dem jag hade! Köpte röda, men det visade sig vara den mer röd-lila jag hade... ville inte åka och byta och bestämde mig för att blanda... lat??

 
Två solfjädrar av ofärgade/gråa stenar har jag anlagt, bara för att göra det lite mer intressant. Så har jag klyvit stenarna för att passa in dem mot plattorna som finns anlagt från tidigare. Plattorna är också blandade färger av grå, röd och och brun och i tre olika storlekar (14x14, 14x28, 28x28). Sedan har jag pusslat dem så att linjerna bryts med jämna mellanrum! Blir så mycket levande istället för att göra raka linjer med kantiga, tråkiga, grå betongplattor!

 
Köksträdgården... Den var frodig! Salladen var helt överväxt och påväg i blom (även om grannarna hade plockat av den). Larver hade ätit på nästan all sallad utom huvudsalladerna!
 
 
 
Kranskragen var jättehög och blommade i gul-vitt!
 
 
 Kålrabbins blad var helt förstörda och när man vände på bladen var de fulla av larver! Innan resan gick jag dagligen och plockade allt jag såg. Att vara borta nio dagar var även som semester för larvarna!

 
Som tur hade de inte rört själva kålen som de hade vuxit sig riktigt fin!

Nyskördad basilika och kålrabbi
 
 
Snart får jag skörda frilandsgurkor!

 
Brytbönorna växer!!

 
Även den lila brytbönan som blev sådd senare. Mellan bönplantorna har jag sått luktärter, så får jag lite blommor i armeringsnätet också! :)

Ståtlig silver Mangold, i bakgrunden skymtar den röda.
Morötterna har det lite trångt mellan de två Mangold sorterna... Men de ger sig inte! Blasten är grön och frodig och lika hög som Mangoldbladen!
 
 
Lördag 6.7.13 Var det något som kallas "Loppisrace" i Purmo. 36 platser fanns utprickade på kartan som man kunde ladda ner och printa ut. På en del ställen fanns flera försäljare, så det var många inblandade! Här är några av de fynd jag kom hem med... (inte vattenbaljan i zink, den hade jag där sedan tidigare.)

 
Är rätt så nöjd med mina fynd! Betalade totalt 35€ för allt detta! FYNDIGT BILLIGT ENLIGT MIG! Precis som det ska vara när det är loppis!
 
Kan ju meddela på samma gång att den 3.8.13 kl.10-16 har våran by Sandsund loppisrace!
Jag kommer att delta som försäljare med allt möjligt bl.a. växter.
Be there!

Malus Domestica 'Lantun talvi'
 På kvällen tog jag ett nytt varv i trädgården med kameran. Tycker att kvällssolen är så vacker i trädgården!


Kanadensiska rosen, Rosa 'adelaide Hoodless' 
Rosorna är lite sena i år, de frös efter vintern och jag var tvungen att klippa ner dem rejält.  

 
Dags att klippa bort blommorna från Daggkåpan??!
Borde nog göras INNAN fröna sprängs runt!
 
*   ***   *   ***   *
 
Överlag har vi haft strålande väder här hemma!

 
 
 En dag på beachen med familjen!
Avslutar så!
 
 
- Kitty -
 
 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen