måndag 2 april 2018

Vintersådd i plastback

Vintersådden i plastback för mig blev betydligt senare än tidigare år. När man tittar sig runt så är det ju absolut ingen brådska med sådderna, men det känns roligt att ha det gjort.

Att så på vintern och ställa sådderna i snödrivan, och sedan vänta på våren, värmen och frösprickning... Det är något speciellt... Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är roligt och intressant. Dessutom får man knubbiga och fina plantor som kan planteras ut utan att avhärdas.


Och då vädret bjuder på både värme och sol, ja då ställer man sig gärna där och plockar fram allt på bordet! Helt underbart att stå där med solbrillorna på i solen och känna den härliga värmen samtidigt som man gräver runt i jordsäcken och strör ut lite frön.



Jag började med att välja ut askar som passade in i min plastback för att använde maximalt av ytan.
Sedan valde jag ut vilka frön jag skulle använda.
Det blev en blandning av sallad och blommor (mest ätliga blommor). Jag har flera plastbackar, så bara jag hinner till så ska ännu flera sorter sås.

Sådde följande:

Maché-/Vintersallad 'Vit'
Vit blåklint 'Snowball'
Ringblomma 'Lemon Zest'
Ringblomma 'Parcupine'
Vallmo (vit, enkelblommig)
Romersk sallat 'Tantan'
Mörklila blåklint 'Black Beauty'
Pak Choi (såddes redan i januari och stått ensam ute)



Jag använde helt vanlig trädgårdsjord till mina sådder.
Fröna strösslades ut över jordytan och fick sedan ett tunnt jordlager ovanpå.

Blåklint

Ringblomma


Skyltarna gjorde jag av en grynost burk...



Alla åtta askar plockade in i plastbacken.
Nu är det bara att kasta in ett lager snö och ställa i halvskugga-skugga.
Står den för soligt blir det väldigt varmt i lådan!

Glöm inte att kolla till dem, vädra och vattna sedan då vädret blir varmare, snön har smällt och fröna gror.


Jag har borrat hål i bottnet och runt kanten för att överlopps vatten ska kunna rinna ut och för kondensen.


Första lådan klar!
Den här typen av sådd kan man fortsätta med hela växtsäsongen. Man får så fina plantor och ingen extrabelysning behövs. Då finns plantor tillgängliga för plantering när en odlingsyta blir ledig.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen