lördag 28 april 2018

Förkultivering av sommarblommor

Gänget med blommor som såddes den 14.4 gror på bra.
Bilderna i inlägget är tagna 21.4, endast 1 vecka efter sådd.

Jag satte ca 1/2 pluggen med plantjord och halva med såjord. Så nu hoppas jag att plantorna ska klara sig i pluggbrettena enda fram till utplantering... Man kan ju alltid hoppas, annars blir det omskolning och flytt ut till nån plastback eller nåt, för utrymmet håller på att ta slut.



Mitt pluggbrette har 9 pluggar per rad och är 6 rader bred, alltså 54 pluggar.
En del pluggar blev med två frön, men de flesta är sådda med ett frö per plugg. Hade någon sort som hade så få frön kvar att jag satte dit dem...

Det blev följande blommor:
1 rad Zinnia (80 cm hög)
2 rader Zinnia (40 cm hög)
1 rad Liten Tagetes (ätlig, citruskaraktär)
1 rad sommaraster 'Bridesmaids'
1 rad Rosenskära 'Pied piper red'


Rosenskära gror
Känns som en lyx att ha blommor på odlingslotten (och i odlingslådorna) att ta till när man vill binda trädgårdsbuketter.
Ett eget självplock med blommor för att inte behöva ta så mycket från rabatterna där man gärna vill ha blomning kvar.

Följande som ska sås är frilandsgurka och pumpa. Tänkte även förkultivera lite mera blommor, kål, kålrabbi och ett och annat...

Ligger lite efter om man jämför hur mycket jag redan sått och skolat om vid denna tidpunkt. Men det gör inget. Vi tar det som det kommer. Allt som är sått är ett steg närmare målet. Jag har ju en del sådder ute i plastbackar med, som är bredsådda, och det brukar ge en hel del plantor.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen