onsdag 10 januari 2018

Odlingsplan till lotten

Nu har jag äntligen tagit mig tid att sätta mig ner och skissa upp odlingslotten.
Konstaterade sådär i efterhand att jag gjort några små missbedömningar med storlek på bäddar mm, men det är bara småsaker.

På bilden nedan ser ni alltså det jag odlade förra säsongen, min första säsong på lotten.
Eftersom jag började från noll i maj, på en lott som fortfarande var frusen, så tycker jag ändå att jag fick till det rätt bra. Rektanglarna med kryss i är odlingslådor som jag fick dit på hösten, men som jag inte ännu odlat något i.



Jag har färgsatt mina lådor/bäddar enligt odlingsgrupp:

Rosa - Endast blommor
Grön - Växter från kålsläktet
Gult - Lök
Orange - Morot
Brun - Potatis
Blå - sallad, ärter/bönor (sådant som inte kräver någon skilld växtföljd.
Svart - Blandad låda (hör egentligen till blå sektionen)

Detta hjälper mig under kommande år då jag planerar in grödorna som ska odlas. Jag har en snabbare överblick utan att ens behöva läsa vad det står i rutan.

På följande bild är då den nya planen för odlingssäsong 2018.


Jag kommer att ha ännu fler pallkragar och odlingsbäddar nästa säsong.

På denna plan så syns ännu inte allt jag ska odla. Har inte ritat ut de nya bäddarna innan jag vet hur jag kommer att göra dem. Det får jag rita in senare när jag kommit så långt.

Grödor jag ska odla, men som ännu inte finns med i planen:
Persilja, dill, ärter, mer blommor, mer potatis, pumpor, mer sallad, stjälkselleri, snittselleri, purjo, mera lök m.fl... Eventuellt behöver jag ännu mera utrymme för kålväxterna också eftersom jag tänkte utöka sortimentet. Bädden med zucchini och frilandsgurka blir också för liten, så en bädd till behövs för dem.


I pallkragarna har jag försökt fokusera sådant som jag vill vinterså.

I vissa står det siffror före namnet. Det är platser som kommer att ha mer än en sådd/skörd. Exempelvis så sår jag spenat på vintern, skördar den på våren och direktsår eller planterar ut rödbetor på platsen efteråt.

I pallkragen där jag har morot så kan det hända att jag hinner med en höstsådd också, eller så kanske jag sätter ner vitlök eller något annat som man kan göra redan på hösten. Samma gäller pallkragen med sallad. I den kommer jag att blanda olika salladssorter som ger skörd olika snabbt.

Palsternacka och Pak choi kommer jag att så i rader som ligger ganska nära varandra. Den asiatiska kålen kommer snabbt upp på våren, men går i blom när det blir varmare och måste skördas bort. Palsternackan är sen i starten och kräver hela säsongen om man vill få dem riktigt stora och fina. Blasten blir stor och kraftig, men när kålen är skördad så skapas utrymme, eftersom jag sår i varannan rad.


Blommorna stannar kvar i samma bädd, eftersom borstnejlikan (som vintersåddes i plastback förra vintern) är tvåårig och ska blomma först iår. Dessutom har jag på känn att de frökapslar jag inte klippte bort efter att vallmon blommat, har frösått sig på platsen. Kommer att komplettera med mer vallmo, för jag har massor av frön.

Jag har inte skrivit exakt vad jag ska ha för sorter, utan det tar jag på känsla sedan. Viktigaste är att jag har växtgrupperna inritade så att jag vet var jag ska placera allt.

Vill ni se mer från odlingslotten så finns en FILM jag gjorde på hösten. Där får man se hur lotten är uppbyggd och hur den såg ut vid skörd. Lite throwbacks mellan varven...

Jag hade nyligen ett inlägg från den årliga frösorteringen. Nu har jag även beställt ett par påsar och varit in till Sunds och köpt en del där. Börjar ha de frön jag behöver, skulle man tro, men man vet ju aldrig när man snubblar över någon sort som man bara måååste odla.

Missade ni gårdagens inlägg då bloggen fyllde 6 år?
Där lottar jag ut en knippe med tio fröpåsar som hör till mina favoriter.
Utlottningen pågår till den 12.1.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen