måndag 29 januari 2018

Kurs i vintersådd

Förra veckan höll jag en kurs på Sunds Trädgård.
Det var entusiastiska åhörare som kommit ut för att lära sig mer om ämnet. En del hade testat nån variant men ca 2/3 hade inte prövat alls.
Under kvällen gick vi igenom varför och hur man vintersår, både på friland och i plastbackar.

Tack Nina för bilderna på mig!

När jag kom till caféet var det framställt dator och duk färdigt. Bara att sätta i minnesstickan och ställa fram lite lådor, krukor och frön mm...


Det finns ju så mycket man kan vinterså/kallså, men jag plockade ut lite tips från fröhyllorna att visa upp.

Här fanns:
Morötter, palsternacka, olika sallader, spenat, pak choi, rädisor, kryddor, blommor osv.
Morot och palsternacka vintersår jag endast på friland för att slippa omplantering och inte bråka med deras rötter.


Visade upp plastbackar med olika typer av lock (locken bör sitta bra, annars kan vinden ta dem) och berättade om hur och varför jag borrar hålen som jag gör. Visade hurudana tråg jag bredsår i och hade släppt fröpåsar i varje tråg som exempel. 


När jag kallsår senare, alltså tidig vår då det ännu är frost, så använder jag mest krukor och mindre luggbrätten i plastbackarna.


Jag har bara testat kallsådd i plastback ett år innan, så det är något jag fortfarande testar mig fram på.
Iår kommer jag att testa många fler sorter för att se hur det går. Sedan har jag förstått att Rosenskära passar bra till vintersådd, men mina grodde inte. Helt klart måste jag testa dem även iår. När jag upptäckte att allt annat hade grott, förutom Rosenskäran, så gjorde jag en ny sådd, en kallsådd tidig vår i plastback. Denna gång lyckades det. Vet inte om det var det växlande vädret som gjort att de inte lyckades innan, eller vad problemet var.

Jag sådde i min plastback 25.2.2017, sedan hade vi ett par väderväxlingar innan våren kom och fröna grodde. Det som är risken med väderväxlingar är att frön som fryser precis när grodden börjat växa, riskerar att förstöras. Just därför sår jag inte för tidigt, eftersom en senare sådd ger mig bättre kontroll. Jag som bor i zon 4 i Finland har en betydligt senare vår än i södra delarna av Finland och Sverige, därför ger det ingen tidigare sprickning fastän jag skulle så en månad tidigare.

Under kursen visade jag hur jag sår i ett av trågen, det blev pak choi i den.
Någon snö kunde jag inte slänga på eftersom vi var inomhus, men det får jag göra hemma. Nu vill jag bara så resten av dem å.. Men ska hålla mig 2-3 veckor ännu. Denna ska jag ställa skuggigt så att det inte kommer sol på lådan som värmer upp sådden för tidigt. Ännu får inget gro hos mig!


På friland brukar jag så först i mitten av mars.
Nu har vi gott om snö. det är enkelt att bara skyffla bort den, hälla ut lite upptinat jord och så fröna som vanligt. Sedan slänger man på snö och sätter locket på. Först till våren då solen börjar värma och marken tinar upp behöver man börja lufta och vattna. Superenkelt.

Något som förenklar är om man snyggar till odlingsytan på hösten där vintersådd ska ske. Då har du jämnare startfält under snön!


Varför vintersår man? Varför inte vänta till våren? Det ska jag berätta.

1. Du har mindre att så på våren, alltså sprider du ut arbetet.
2. Du får en tidigare skörd.
3. Möjlighet att få flera skördar från samma yta då det blir rum för ny sådd eller plantor då man slutskördan vintersådda grödor.
4. En del växter gillar kylan och mår bra av vintersådd (sådana som lätt går i stock(blom när det blir varmare).
5. Ohyran har inte vaknat ännu då det börjar gro och växa i lådorna.


Här står ännu grönkål som inte är skördad helt. De är sådda i plastback tidig vår.

Vintersådden behöver inte göras i pallkragar/odlingslådor, utan kan även göras i odlingsbäddar. Då kan man täcka över med exempelvis dubbelvikt fiberduk eller ifall man har bågar kan man spänna över växthusplast. Plasten gör att vinden inte blåser igenom, och skapar därför effekten av ett växthus.

Vill ni se klipp från mina vintersådder så klickar ni bara på Vintersådd på friland eller Vintersådd i plastbackar.

Ni får nya uppdateringar här på bloggen då jag sätter igång med årets vintersådder sen.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen