onsdag 18 oktober 2017

Klematis "Multi blue"?

Porten till köksträdgården var länge rätt så tom i sommar. Det tog till runt mitten av juli innan jag upptäckte att min vita sidenklematis 'Paul Farges' ('Summer Snow') vaknat till liv! Det lönar sig att hålla ut och inte gräva upp direkt. Nu är den nstan lika hög som porten, men har inte hunnit blomma iår.

Men idag är det klematisen på andra sidan porten vi ska titta på.



På 2012 köpte jag en klematis från fyndlådan på sunds märk som "blå", så jag har inget sortnamn på den, men den liknar 'Multi blue'.
Den har kommit upp med 1-2 stjälkar varje år, men iår hade den hela 4 stjälkar.
Blomningen kommer oftast ganska sent, iår ännu senare.


Den brukar växa sig ganska hög innan den får knoppar. Iår växte den lika hög som porten innan den första blomman kom. Den har jättefina blommor, men iår ser jag dem som sagt mest underifrån. Den blommar så fint ovanpå porten, uppsträckt mot himlen.



'Multi blue' har en fyllig mitt. Dem utvecklas vertefter själva blomman mognar.


Skulle gärna plocka in några i en vas, men förmår mig inte att klippa den. Tycker så om hur den växer där ute... Vill inte störa... För då har jag ju inget att titta på då jag passerar...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen