söndag 15 oktober 2017

Äppel päppel



Mina höstäppel har börjat trilla ner.
Bättre sent än aldrig!

För bara ett par dagar sedan hade trädet nästan alla löv intakta, men idag varlöven på marken och uppe i tädet var äpplen blottade på de bara kvistarna (tyvärr ingen bild på det eftersom kameran inte var med när jag plockade in en famnfull äpplen).


När trädet var ett par år gammalt (typ 3-4 år) så ympade jag in en gran av 'Mormorsäpple'. Det har gett 2-3 frukter i några år. I år tror jag det kom hela 6 st äpplen på den grenen...


Rödkanel

Mormorsäpple
Får rekordmånga äppel på 'Rödkanel' trädet iår!
Trädet har bara gett frukt ett par år ännu, och endast ca 10-30 äppel/år.

Kanelsorterna är sena att starta sin produktion, man kan få vänta 7-10 år innan det kommer igång. 

Mitt träd är planterat 2004.


Mitt vinteräpple 'Lantun talvi' till vänster på bilden har ännu rätt så fina blad, till skillnad från 'Salla' till höger. Att det kan skilja så i bladfällningen?! En del klassar salla som prydnadsapel pga sina små äpplen, men de är supergoda!


På trädet finns även röda äppel eftersom det finns inympat ett antal grenar 'Rixi', vilket jag visat tidigare. Om ni kollar på detta inlägg från förra året så kan ni se den vackra blomningen och hur gul-röda mina 'Salla' var redan i juli, nu är de nästan helgula ännu i oktober. Kallt och för lite soltimmar?


Jag har aldrig tidigare fått såhär stora 'Rödkanel'!
Samtidigt har jag heller inte fått så här små 'Lantun talvi'. Vissa brukar vara denna storlek, men de flesta mellan 300-400g. Vinteräpplet brukar jag oftast plocka ner 1-2 veckan i oktober, men iår är de inte alls klara ännu. Kan hända att de inte mognar på trädet iår, utan att jag hamnar att plocka ner dem och eftermogna inne.

Från vänster: Rödkanel, Mormorsäpple och Lantun talvi.
Ha en skön söndag!
Glöm inte måndagstema imorgon!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen