lördag 9 september 2017

Morgonsol på bakgården

Hösten är här och morgonsolen kan vara så underbart fin, även om det inte alltid är så varmt.

Tidigare i veckan gick jag ut på morgonen för att fånga lite solglimtar, och det var ju tur, för nu har vi haft flera regniga och molniga dagar.

Echinacea 'Magnus och kransveronica i motljus


En kombination som ni sett många gånger på bild här på bloggen är rödbladig smällspirea 'Coppertina' och brokbladig korallkornell 'Elegantissima'. Men det ni inte sett tidigare är kombinationen med Vidjehortensian 'Annabelle'. Den har nämligen inte blommat tidigare.


När jag först anlade den långsmala rabatten för att skilja av och skapa rum så sattes buskarna för tätt. Hortensian hann jag inte gräva ner utan stoppade dem med kruka på i en grop där en buske tidigare stått. Följande åt kom en stackars stjälk upp och blev ca 10 cm hög. Gropen grävdes större, fylldes med en surare jord och Hortensian planterades. Följande år, samma sak. Den kom endast nerifrån med ny stjälk och blev ca 10 cm hög.

2012 grävde vi om bakgården och då förlängde jag rabatten med denna "triangel" för att runda av gräsmattan. Jag flyttade hortensian hit. För varje år har den nu växt sig större och större. Iår kan jag kalla den för buske och den har flera blommor.

På bilderna nedan kan ni se en liten grön tofs under smällspirean. Bredvid stor också en brudspirea som jag grävde upp för några år sedan. Den gulbladiga spirean hoppade också över till den nya delen.
(Det är alltså före-bild i vänster spalt och efter-bild i höger spalt)




Blommorna är som stora runda moln fyllda med mängder av små vita blommor.
Fantastisk växt!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Leena sa...

Kul att se!
Vi har en hortensia som är nu tre år gammal. För första gången visar den nu blomknoppar (ska bli spännande att se om de hinner slå ut). Men min fråga är nu - kommer den att bli kraftigare och blomma tidigare för varje år? Vad ska jag göra för att den ska klara sig? Vi har tänkt att klä den i bubbelplast i vinter för att den inte ska frysa grenarna som den den har gjort hittills. Kan det fungera? Något annat vi kan göra?

Trädgård i Torslanda sa...

Gillar verkligen din buskkombination. Det blir lite lagom höjd på det också, jämfört med perenner.
//Helene

UplayOnline sa...

Kan det fungera? Något annat vi kan göra?


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen