lördag 19 augusti 2017

Nysådd & tillväxt i Köksträdgården


I köksträdgården samsas nu skördeklara grönsaker tillsammans med halvvuxna och nysådda plantor. Här finns även olika blommor i både blå, lila, rosa, orange och gula toner.

Salladerna håller på att gå i blom, men nya är sådda och växer på bra.
Purjon börjar ha fin storlek och grönkålen likaså.
Flera kålrabbi är redan skördade och likadant med morötterna.


Den nyzeeländska spenat växer och blir större ju mer jag skördar!
Hittills har vi mest haft den i sallader, men nu ska jag skörda lite mer och frysa in (lika som med vanlig spenat). Till skillnad från vanlig spenat så är detta en varmvädersväxt och bildar inte lika lätt nitriter. Den hör till familjen isörtsväxter och är inte alls släkt med spenat. bladen är tjocka och köttiga, plantan tål torka och värme bra. Jag har förgrott småplantor som sattes ut på försommaren. Rosensalladen har lämnat dit under, purjon buffas snart omkull och bataviasalladen har det trångt. Vilken fantastisk grönsak! Denna ska odlas mer av nästa år! I raden står 5-6 plantor, men med facit i hand tror jag att det skulle ha räckt med 3 här.


Grönkålen borde också skördas...
Älskar denna sort som har lila ådring i bladen. Den är så snygg och dekorativ i odlingen!


Mellan dillen står nu en rad med zinnia där tatsoi växte på våren...
Det var lite roligt att testa olika uppdrivningstekniker för sommarblommorna. Jag brukar inte egentligen odla så mycket blommor, men eftersom jag drog på mig en odlingslott så ville jag ha lite självplock till mina buketter.
Jag har drivit upp plantor både i plastback på vintern, plastback på våren och i förrådet under växtbelysning.


Luktärter...
Älskar dessa!
Har inte skördat så mycket av dem utan låtit dem blomma i armeringsnätet. Efter blomning knipsar jag av stjälken för att de ska orka blomma mer. Ifall man inte alls klipper bort något så blommar de mindre.



Intill de vintersådda morötterna har jag skördat bort både senapssallad och machésallad. Ärter blev sådda för en tid sedan, så kanske vi hinner få lite skörd innan kylan kommer. Annars kan man ju alltisd ta skott av plantan att slänga i salladen eller sätta på smörgåsen.


I lådan där jag hade tre sorters spenat och palsternacka finns nysådd sallad på sidorna,  förkultiverad snittselleri i mitten och givetvis palsternackorna som växer på. Petade ner fingret runt dem tidigare i veckan, och ännu känns de nog rätt små.



Det var allt för denna gång.
Mer från köksträdgården ser ni i gårdagens inlägg.
Nyligen fick ni se ett filmklipp också.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen