onsdag 16 augusti 2017

Några spiror i mutterrabatten

Jyst nu är det en hel del perenner som blommar i form av spiror.
Tänkte visa några av dem. De växer alla i en och samma blomrabatt på bakgården, mutterabatten.

Först ut är Franskt kungsljus, Verbascum chaixii.
Mins inte sortnamnet på denna. Den har funnits i många år i min trädgård, men efter att jag tömde rabatten där den fanns så försvann den. Plötsligt dök den upp i den nya rabatten som anlades. Antagligen hade den frösått sig i nån av plantorna och följde med i flytten.



Den lila färgen från kungsljuset plockas upp i fler andra växter i rabatten.
En av dem är Humlesuga, Betonica officinalis.
Den köpte jag för många år sen som praktbetonika, vilket det inte var.
Gillar den ändå. Den blommar rikligt och ger lite höjd. Slänger ibland lite fröplantor, men inget som är till besvär. De brukar snabbt hitta ny ägare.


Kransveronika, Veronicastum virginicum
En av de senare sorterna som blommar i rabatten.
Det är först nu den börjar knoppas och bli vit. Kransveronika är väldigt kännspak med sina blad som går runt stjälken som en krans och avslutar med en krans av blommor runt toppen. Kan bli rätt hög och passar bäst i halvskugga. Min blir inte lika hög pga att jag har den i full sol i en rabatt som är lite torrare. Men åtminstone 80-110 cm brukar den nog nå upp till ändå.
Gillas även av humlor och fjärilar.


 Riddarsporre, Delphinium
Riddarsporre har inte funnits i min trädgård förrän iår. Det är inte för att jag inte tycker om dem, det är för att jag inte haft någon passande plats. Efter att min stora grupp med Echinacea frös bort för andra året i rad så planterade jag ner blå riddarsporrar som jag fick av min mor.

Här samsas den tillsammans med strandveronica, Veronica longifolia.
Veronikan har jag nog i hela rabatten, den är ganska vild på att fröså sig, men enkelt att riva bort de plantor som dyker upp eller gräva upp och ge bort.


Det var lite mörkt och mulet när det fotograferades, så bildkvaliteten blev lite ruggig.

Trevlig dag på er!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen