måndag 14 augusti 2017

Måndagstema: "Färgklick"

Så var vi halvvägs in i augusti. Måndag igen, men inte vilken måndag som helst, det är skolstart idag! Dottern börjar i 2:an och sonen åkte iväg med bussen till högstadiet för sin första dag på 7:an.

Måndagstema kör temat "Färgklick", så nu tänkte jag bjuda på några färgstarka växter.
Valde att fokusera på de starka rosa-lila nyanserna...


Först ut är en av mina favoriter, Clematis vicitella 'Södertälje'.

Den har mellanstora blommor som nickar lite neråt som små paraplyn.
Rikblommig och kraftig i sin färg.
En riktigt färgklick.



I mitten är den nästan limegrön.
En riktigt snygg färgkombination.


I nästan samma färgskala kommer Klotlök, Allium sphaerocephalon.

Jag har flera grupper av den i min trädgård, men de är i lika olika stadier ännu. Denna lök är lite senare än de andra Allium-sorterna. Många är helt gröna ännu, men i mutterabatten har den helt skiftat över till sin rosa-lila färg. Detta är ändå bara knoppstadiet ännu, men det är nu den är som vackrast, senare slår alla dessa små blomknoppar ut och klotet blir mera "burrigt".


Grekisk vädd, Knautia macedonica, går i nästan samma färgskala, men lite mer mot en mörkare purpurröd.

Denna perenn är ny för mig iår. Bytte till mig ett par plantor med en bekant.
Gillar färgen, och jag tror den kommer passa bra där jag planterat dem.


Så till den sista för idag, Röd Rudbeckia, Echinacea purpurea 'Magnus'.

En rikgtig fjärilsmagnet!
De är så speciella i sitt utseende med den stora taggiga bollen i centrum.

Förra vintern miste jag alla fyra grupper jag hade av rudbeckian, men jag plantera in två grupper förra året. Tyvärr överlevde bara en av plantorna, så jag har satt in tre nya som sällskap iår. Nu ska vi hoppas att dessa vintrar inte ställer till med mer bekymmer i trädgården.


Ni är välkomna att länka in egna bidrag hit ifall ni vill.
Beskrivning längst ner.

Nästa vecka ska måndagstema bjuda på : "Sommarens satsning/projekt".
Så nu kan ni redan fundera vad ni vill göra till nästa vecka ifall ni vill haka på.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Fina bilder, verkligen. Cerise blir ju ofta snygga färgklickar. Hoppas du får mer tur med dina rudbeckior nu.
//Helene

Trädgård i Torslanda sa...

Kitty - nu har lag länkat också.
//Helene

UplayOnline sa...

Hoppas du får mer tur med dina rudbeckior nu.


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen