torsdag 10 augusti 2017

blad & gräs på terassen

Jag har ganska mycket krukor, lådor, hyllor och växter på min terass.
Det är mycket hemgjorda lådor, trallar och bord och recycling av gamla brädor, betongplattor, plåthinkar/-fat och konservburkar mm.
Mörka bladverk är ett genomgående tema i den ena gruppen och kryddväxter i den andra.

Mörka färger är fina mot vårat blåa hus.
På bilderna nedan kan ni se en bukett jag gjorde nyligen, står sig lika fint ännu.
Jag beskar några grenar på min rödbladiga smällspirea 'Diabolo' och knep av lite gräs (Tuvrör, calamagrostis 'Karl Foerster') som gått av efter att vi hade skyfall.



Axen har lite liknande lila toner som smällspirean.
Blev en ganska lyckad kombo.
Enkel bukett med två ingredienser. Som vas använder jag en gammal glasburk som tidigare innehållit saltgurka.


Intill står min fina cosmos 'chocomocka'.
På trappan, ett stenkast bort, står samma blomma planterad i en gammal vit rostig plåthink. Det är inte mycket blommande här, mest växter med vackra blad och olika gräs.


På terassen står en gammal hink med ett mörkt gräs som har fina dekorativa blad som liknar långa svansar.
Det mörka gräset är så fint i mina ögon mot den ljusgrå plåten.
I hinken bredvid står en ros planterad som nu är full av knoppar. De kommer passa bra med axens färg om bilden överrensstämmer med verkligheten. Det är en småblommig rabattros 'Rody' med rosa-lila rosor.


Där långt inne i den gamla trälådan, står ett palettblad gömt bakom hinken med gräs.
Den trivs bättre skyddad. Jag hade den öppet när den var nyplanterad, men efter en del regn tappade den nästan alla blad. Nu har den fått stå i skydd i över en månad, och jag försöker minnas att ge den vatten. Den verkar trivas iallafall, för bladen har återvänt.


Jag håller faktiskt på med ett "litet" projekt hemma...
Så nästa gång jag visar bilder mot huset så kanske det ser lite annorlunda ut...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

GladiGrönt sa...

Jag använder också Diabolo till buketter, den växer ju kopiöst så det märks inte när man tagit kvistar. Hälsn Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen