söndag 23 juli 2017

Pumpa & Zucchini

Så kommer vi till lite grönsaker på odlingslotten...

I en lång slingrande bädd, som gjordes sist på odlingslotten, satte jag fem plantor med zucchini. Det var inte många veckor sedan, men de har redan vuxit sig fina. Varje planta har minst 1-3 "gurkor" som är på kommande (finns nog mer än så, men räknar inte de som är under ett par centimeter stora).


Få se hur många zucchini som är skördeklara samtidigt.
Då blir det antagligen att ställa till med lite ståhej i köket. Funderade på att göra en variant av gurksallad som jag blandar med zucchini i.. Sen ska jag frysa in bitar för vinterns grönsaksgrytor/wok osv... Jag tycker även om att sätta dem på grillen eller slänga med dem råa i en sallad.

(Har ett litet bygge pågång där till höger, så titta inte på alla grejer som ligger framme...)


När vi slänger blicken till den vänstra kanten av lotten så finns en liknande bädd.
Dessa bäddar är uppbyggda av stallgödsel, pinnar, trädgårdsrester, halm och gräsklipp. Där plantan ska komma har jag buffat undan lite material och satt 1-2 spadtag med jord. Sedan är det bara att plantera och täcka jordytan med gräsklipp eller halm.

Ett väldigt bra sätt att bygga upp bäddar på.
Ekologiskt, ekonomiskt och enkelt.
Ett bra sätt att skapa ny "levande" jord helt enkelt!


Hela bädden syns inte på bilden ovan, men det är totalt sex plantor med spagettipumpa i bädden.
Spagettipumpan är ny för mig. Har varken odlat den eller smakat den tidigare! Ska bli intressant att se hur många pumpor jag får och hur jag ska ta hand om dem för att kunna bevara den fina råvaran för en längre tid. Ser ju lovande ut än så länge, bara de hinner bli stora och mogna i tid.
Blir antagligen både fryst och picklat...


Nu är det inte länge innan jag får börja googla nya recept att testa!

Mera grönsaker finns det givetvis, men det kikar vi på en annan dag!
Ha en fin söndag.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Vilka fina pumpor du har på G!

Anonym sa...

Mina zucchini vill inte riktigt iår. Antagligen tycker de att det är för kallt. Men allt annat växer så det knakar. Vi äter grönkål både som soppa, smörstekt med vitlök, sallad och ships dessutom har jag frusit tre stora påsar. Härligt att ha under vintern.

Barbro Snårbacka

UplayOnline sa...

Härligt att ha under vintern.


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen