fredag 14 juli 2017

Allium i halvskugga

I höstas var jag fundersam hur lökarna jag satte i rabatten på norrhörnet skulle trivas. Här ligger snön rätt länge kvar och det finns bara sol från morgon till förmiddag, plus lite kvällssol.

Precis som jag trodde så kom de upp lite senare än lökarna jag satte i rabatter som får fler soltimmar. Så pass sent att jag hade börjat fundera om de alls skulle komma upp. Isen låg länge kvar, så jag var rädd att de ruttnat eller frusit bort.


På bilden ovan syns även Klotlök (Allium sphaeracephalon) som börjat utveckla knoppar. De blommar betydligt senare under säsongen.

Det som är bra med att ha lökar som kommer senare upp, är att de blommar även lite senare. De blommar även lite längre än de som är i soligare lägen. De ger mig alltså en utdragen blomningstid. Kan inte säga att jag har något emot det. Absolut inte!



Jag har fortfarande några av den låga varianten som får stor boll, som bara är i knoppstadiet. Jag har satt en allium mix. Det är både höga och låga, stora bollar och normalstora bollar, olika lila nyanser och även vita.
Kirgislök (Allium elegant) innehöll en mix av 'Purple sensation', 'Multibulbosum', 'Mount Everest', 'Violet beauty' och 'Albipilosum'. Totalt 50 lökar (10 av varje sort) som varierar i höjd mellan 40-90 cm. 

Den storblommiga låga sorten är även lite knoppig i entrérabatten ännu också.


Är ni också förtjusta i lökväxter??

Ha en trevlig helg på er alla!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen