fredag 2 juni 2017

Blommig fredag: Kan det bli bättre?

"Kan det bli bättre?"
Veckans tema på blommig fredag får en att plocka fram det man glädjs mest av just nu.

För mig handlar det om lyckan över att lökväxterna kommit upp, vissa står i knopp och vissa blommar. Efter förra årets förödande vinter då lökarna ruttnade/frös bort så är man minst sagt lycklig nu!

Jag tryckte ner ett par krukor frittillaria förra våren, sådana som hade blommat ut i krukorna. De är tacksamma att komma upp, tacksammare än lökpåsarna, åtminstone efter min erfarenhet.

Det är ju något att tänka på varje jul, påsk, vår och alla tider då man kan köpa lökväxter på kruka. Efter att de gjort sitt så funkar det jättebra att sätta ner dem i blomrabatten!
Jag älskar vita pärlhyacinter och köper ofta dem på kruka för att ha inne i köket på våren. När marken tinat upp planterar jag ut dem i rabatten år får glädje av dem år efter år.

Fritillaria, Kungsängslilja
De första tulpanerna att slå ut är 'Purple prince'. Den har jag haft förrut också. Väldigt tidig och tacksam.

Tulipa 'Purple prince'
I entrérabatten är det inte så frodigt ännu, men perernnerna är hårt pågång mellan tulpaner, allium, dvärgiris och ogräs...


Efter att jag förra året miste båda pionerna från entrérabatten, så har den nya klarat sig bra. Den ser ut att komma starkt upp med många stjälkar. Mina andra pioner är bara runt 2-5 cm höga ännu.. Våren är verkligen sen iår!


Gillar Hostor!
En växt som passar med så mycket. En lugnande växt, en som även framhäver andra växter. Nu ska jag snart få njuta av dem med. Ska bara låte dem rulla upp sina blad först.

Funkia, Hosta 'Gold Standard'
Det var en blick från min entrérabatt och några av växterna som gav mig glädje när jag var ute med kameran. Blev ingen helhetsbild på rabatten, det glömde jag. Ärligt sagt så är det inte mycket att se ännu.. :)

Mera inlägg i temat hittar ni i länksamlingen Blommig fredag.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Hélena sa...

Ser helt ljuvligt ut! Så vackert! Ja, nu är tiden att njuta varenda minut.
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

Anni sa...

Men visst går det framåt - äntligen! Din helhetsbild kommer att se helt annorlunda ut bara om en vecka, nu går det så fort. Vita pärlhyacinter blir jag onekligen lite sugen på, jag som hade tänkt vräka ner blåa till hösten ...

Villrose sa...

Løkvekster er en lykke nå om våren/forsommeren :)
God pinsehelg!

trädgårdsdrömmar sa...

Våren med Tulpaner och andra växter som tittar upp det kan knappast bli bättre.
Trevlig helg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen