söndag 28 maj 2017

En helg på odlingslotten

Vet att det är många som är nyfiken på hur det går på odlingslotten.

Här kan ni läsa om starten:

Som jag nämnde i gårdagens inlägg så fick jag till fyra timmar på lotten igår. ÄNTLIGEN! Har längtat efter ett tillfälle då jag kan jobba på utan tidsplikter. Hann inte bygga upp några nya bäddar, även om planen var att få till både "morotsbädden" och "potatisbädden", men jag fick ett nytt tillfälle idag efter jobbet, så nu är en potatisbädd redo för sättpotatis. Den jag gjort nu är för liten, så jag ska göra en till, men först måste dynghögen bort... Mellan potatisraderna ska jag så gröngödslingsväxter som honungsfacelia och tagetes. Det finns olika sorters tagetes med olika dofter, färger och storlekar. Dessa har en doft som hjälper att förvilla ohyrans luktsinne när man samplanterar med deras favoritväxter (ex. angripare för lök, morot och kålväxter).


Det jag fick gjort igår var att plantera en låda med vinterportlak, som borde ha gjorts redan förra veckan (stackars plantor). Det är mina vintersådda plantor (sådda 25.2) som bara har en liten ask med ca 2-3 cm jord som fortfarande stått i plastbackarna. Planterade ut rader 5 x 7 och en del täta plantor fick gå ner i jorden med 2-3 plantor i grupp, bara för att inte förstöra rötterna. Ändå lämnade över hälften av plantorna i plastasken eftersom det inte rymdes mer... Tror inte jag överdriver om jag säger att det säkert hade hamnat 100-150 frö i den lilla asken!


En påse gul sättlök blev satta i bädden på hörnet, runt kanterna planterade jag små plantor av liten tagetes (smakar citron och kan användas som både krydda och te) och ringblommor. Hoppas att blommornas doft ska täcka över lökdoften för att minska skadeangrepp.


Den långsmalabädden på lotten bakre kant (mellan löken och potatisen) blev bara blommor, halvhöga och höga sådana. Även dessa är de som jag kallsådde i plastback i slutet av februari. Tänker att det blir fint med lite blommande höjder i olika rosa och lila nyanser. Perfekt när jag vill plocka och göra buketter.


I bädden närmast pallkragarna har jag gräslök, salladslök, persilja, blåklint, aster och stockros.

Nu är också den mindre pallkragen redo. Där sådde jag in morotsfrö, en färgmix med både orange, gula och lila morötter. Lite mer yta blev också täckt med kartong och halm idag. Finns en hel del yta att täcka ännu, men jag är pågång! Många olika grödor ska ännu få plats, så mera odlingsbädda och pallkragar ska ut. Mycket skönare att jobba idag då solen kom fram, igår var det mycket blötare väder, och kallare.

Man får täcka över allt man planterar med fiberduk. Fåglarna här plockar bort sättlökar och förstör de små plantorna annars. Det blir bättre senare, men de är lite småtokiga på våren.



När man står i bakre änden av lotten så känns det som att man gjort framsteg. Alla bäddar och lådor är nu sådda i eller planterade i, förrutom den nya för potatis som gjordes ikväll. Men tar man några steg bakåt och blickar över hela lotten.... ja... den är ganska stor och här finns maaaassssor av jobb ännu! Men, ett steg i taget, hinner jag inte få hela gjort denna säsong så är det ju bara att fortsätta nästa år!


Nu igen var det bara mobilen som hängt med på lotten, så tyvärr kan jag inte visa bättre bilder än såhär....

Imorgon börjar en ny vecka, massor av jobb, möten och annat program. Förhoppningsvis ska jag hitta ett nytt tillfälle att få några timmar till på lotten. Något annat jag borde göra är att förbereda mig inför Strömsö's trädgårdsevent den 8.6....

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen