tisdag 28 mars 2017

Sticklingar och omskolning i förrådet

Igår var det först snö, sedan regn och när regnet gav upp kom stormen!
Inget vidare trädgårdsväder direkt.

Jag har en odlingslåda ännu som jag ska kallså i, och det börjar kännas sent... Men det var helt enkelt inget passande väder igår att springa runt med fröpåsar!

Men det finns ju alltid annat man kan göra...

Inne i förrådet var det vindfritt och skönt att stå och pilla i jorden. Jag hade tidigare på dagen fått ett par "plister-sticklingar", de behövde komma i krukor.

Först blandade jag mylla med lite perlit och fuktade den. Det är mycket lättare att få en passligt genomfuktad jord när det görs innan man fyller krukorna.


Jag plockade bort alla blad på skotten, så att det endast fanns kvar en topp.


Jag gjorde hål i jorden med en platt pinne och satte ner sticklingen så djupt att bara toppen var ovanför jordytan.
Tryck till lätt runt plantan, så att den får bra jordkontakt, utan att bli för kompakt.



Jorden är färdigt fuktad, så ingen bevattning krävs direkt efter plantering.
Framöver är det destu viktigare att det inte torkar!

Jag sätter ett lock över drivbrickan, som ett miniväxthus, så blir det bättre microklimat och fuktigheten hålls jämnare. Jag har inte gjort så många försök med sticklingar tidigare, så det ska bli intressant att se om jag lyckas.
När den rotat sig och börjar växa så ska plantan toppas, för att få förgreningar och bli buskigare. Plister kan faktiskt övervintra här hos oss, även om den säljs som samplanteringsväxt till sommarblommorna. Man behöver tänka efter var man sätter den, ifall man planterar den direkt i marken, den sprider sig gärna.

Mitt brett med chili och tomater fick också flytta ut i förrådet.
Här ligger det mellan 16-18 grader, passligt efter att de fått gro inne i 20-22 grader.


När jag ändå höll på, och hade fuktat lite mer jord än jag behövde, så passade jag på att skola om chiliplantorna i småkrukor. I ett senare skede skolar jag om dem i större krukor.


Få se hur trångt det kommer att bli här under växtbelysningen... Har ju knappt börjat driva upp plantor ännu.


Idag hann jag ta en till tur ut till förrådet.
Nu har jag sått jättevallmo, två olika zinnialiten tagetes (citronsmak), astermalabarspenatpersiljaröd salladslökbasilika och mer paprika (eftersom jag bara fick en planta av förra sådden).

Kan hända att jag glömde nämna nån... men jag hann inte bli klar idag heller. Gör ju inte så mycket, betyder bara att jag får stå där flera gånger och njuta av tillvaron!

Är så glad att jag förvandlade det överfulla förrådet till en plats där jag kan driva upp mina plantor och utrymme för en frys som ska förvara min skörd!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Malin sa...

Ja vi får nog hålla till godo med att bara påta i jorden inomhus
vi ännu! Men tur vi har frön och plantor att pyssla med iaf.:)
Så frustrerande när kölden aldrig vill släppa taget och ge oss ordentlig vårvärme.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen