fredag 31 mars 2017

Blommig fredag: Vårtecken 2017

För mig här uppe i finska zon 4 är det lite tidigt med vårtecken. Visst finns det vårtecken, men de är rätt diskreta om man ser på växtligheten.

Gick runt i trädgården igår och tittade lite på fruktträdens och rosornas knoppar. Det ser bra ut, och man ser att de börjar svälla. Det för mig är vårtecken.



En av blomrabatterna hade några snöfria fläckar. Jag såg det bara på avstånd då jag gick till köksträdgården, men reagerade på grönska! Det var antagligen nån av de vintergröna perennerna som titade fram. Slapp äntligen ut och så den sista lådan som jag förberett redan för ett par veckor sedan. Har varit stoppad av endera jobb, tidsbrist, regn, storm eller något annat som gjort att det lämnade så sent...

Tanken var att jag idag skulle gå ut på förmiddagen och fotografera, kolla ifall nå krokusar tittat upp där snön smultit bort osv...

...men... när jag slog upp ögonen imorsse hade vi ett trjockt vitt snötäcke! Suck!
Vet att det heter "snö tar bort snö på våren", men kom igen! Det här var inte alls kul!

Därför får ni idag nöja er med ett par instagram bilder och en kryddväxt på terassen som jag fotograferade med mobilen... Ingen vill se mitt snötäcke när man har vårfeelis.

Jag upptäckte nämligen att min ryska dragon som stått hela vintern i sin konservburk på terassen hade ett flertal nya skott! En helt otrolig växt! Det är växtkraft det. Ni ser ju hur timjan bredvid ser ut och alla de andra kryddväxterna. De stora krukorna ovar också fyllda med kryddväxter förra året. Tycker de är vackra och det finns så många olika att kombinera tillsammans. Dessutom är det praktiskt att ha dem nära till hands.


Det var mina vårtecken.. igår iallafall.
Idag ser det ut som fulla vinter här.

Nu har jag öppnat ett nytt instagram konto för bloggen. Där är 100% trädgårdsbilder som uppdateras flitigt! Välkomna in!

Mera vårtecken hittar du i bloggsamlingen blommig fredag.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

6 kommentarer:

Anita sa...

Det kom snö här igår också men inte som hos dig. Det känns tråkigt med snö den här tiden även om "snön ska ta bort snön". Men dina vårtecken kommer nog att komma fram snart igen får vi hoppas. Härliga soldränkta bilder i varje fall. Ljuset är verkligen här och det är ett skönt vårtecken.

Ha en skön helg!
/Anita

Anette i Torsåker sa...

Minsta lilla vårtecken räknas.
Trevlig helg!
/Anette

Anni sa...

Visst blev man alldeles bedrövad av snön som kom när vårkänslorna redan hade dragit igång så ordentligt!
Härligt med dragonen, det är faktiskt likadant hos mig!

Trädgårdsvägen sa...

Stackare, jag skall inte berätta vad vi har för väder idag i Skåne... Trevlig helg! /Charlotte

Veronica sa...

Näe, hu! Men hela april finns ju en stor risk för snö. Jag kommer ihåg flera valborg som det har snöat så än är det inte över.
Men,
ljuset är tillbax och det är verkligen vårfeeling!

//Veronica

Villrose sa...

Den pallekarmen ser så fin og klar ut!
God søndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen