lördag 7 januari 2017

Vinterodla smörgåsgrönt inne

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att något annat också följde med hem när jag var och handlade mina grönsaksfrön. Jag skaffade mig en ny behållera, med tre boxar, att så i. Jag köpte den främst för microleaf sådder, alltså små gröna skott att klippa på mackan, till salladen eller att dekorera maten med.



Lådan innehöll en behållare och tre boxar med lock. bottnet på boxarna har hål för dränering och locken har ventiler som kan öppnas och stängas. Varje box har ett eget lock, istället för ett stort lock över hela behållaren.



Jag köpte tre fröpåsar, ämnade för ljust odling av små gröna skott:
Bondböna
Pak Choi
Solros


1. Fyll trågen med jord så att man ser 1-2cm av kanten, (använd ej såjord, den är för näringsfattig).

2. Vattna jorden.
(ännu bättre är det att fukta jorden redan innan man sätter den i trågen. då behöver man inte vattna alls vid sådd.)



3. Plocka ut fröna. Olika sorter behöver olika mycket utrymme. Små och smala skott kan man så ganska tätt, men skott med större blad behöver längre plantavstånd.

4. Täck fröna med lite jord.

5. Strö eventuellt på vermiculite på ytan.

6. Vattna ytan så att den inte är torr, eventuellt med spraykanna.

7. Lägg på locken och ställ ljust.



Jag satte Bondböna i det första tråget, Solros i det mittersta och längst till höger bredsådde jag både Pak Choi och Rucola. När jag inventerade mina frön för ett par dagar sedan så upptäckte jag att min Rucola gick ut 2014, den vill jag inte så ute, utan testar om den kommer upp här inne istället.

Vi har ganska få ljusa timmar på dygnet ännu, så det kan hända att jag behöver ta hjälp av en växtlampa senare.

Man kan använda lite vilka frön som helst egentligen. Jag brukar ofta använda upp frön med utgått datum, gror de inte sår jag nya, men jag vill inte så i köksträdgården sådant som gror ojämnt.
Man kan använda frön till rädisa, rättika, ärter, kryddor, olika kål- och salladsfrön osv.

Nu ska vi se hur många veckor det tar innan jag får skörda mina gröna skott! Längtar!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Tante Rose sa...

Lykke til med dyrkingen! Rødbeter er også veldig gode som mikrosalat. God helg :)

Johanna sa...

Vad kostar en sådan?

Drömgården sa...

Det kanske varierar på butikerna, men jag köpte min på Sunds Trädgård för 16,95€. Inte alls dyr! :)
/Kitty

Johanna sa...

Va använde du för jord?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen