lördag 14 januari 2017

Inga stora projekt var det ju sagt...

Hur hamnade jag här?

I år var ju året jag skulle satsa på att odla i köksträdgården och bara underhålla och njuta av trädgården.

Inga större projekt iår, hade jag ju sagt!

Men, nu står jag här, med en ny odlingsplan i gräset, och tittar ut över min odlingslott!
(okej, jag sitter vid köksbordet och tittar på kartan och fantiserar, men jag kan föreställa mig där på platsen...)

Du hörde mig!

Tydligen har trädgården blivit för liten, så nu har jag hyrt 208 kvm odlingslott att odla grönsaker på!


Råkar ha en kompost på min lott, men den ska flyttas, ingen som använder den ändå. Det roliga med det hela är att intill fanns en 1/2 lott ledig som Nina G ska hyra och mittemot mig har Sandra K 4 lotter!
Snacka om att köra in nästan alla trädgårdsmusketörer på ett och samma ställe! Hahahaa.
Kommer att bli såå roligt att odla tillsammans i sommar!
Sommar och sommar... Vi startar ju snart och håller på så länge det går!

Jag som just hade fått någotsånär klart min odlingsplan till 11 odlingslådor... Nu ska jag planera en 208 kvm odlingslott (åker) också... Kommer bli lite över 100 kvm odlingsyta med gångar runt. Gångarna tror jag att blir täckta med hö iår, eller nåt liknande.

Har int kommit så långt ännu, men tanken är att jag ska odla potatis på bortre ändan (ca 4 x 8 m stor bädd) och sedan gör jag ganska långa bäddar som är max 1,20 breda för grönsakerna. Antagligen gör jag lite olika former eller svänger dem på tvären, så att det händer lite mer sådär estetiskt sett. Kommer även att odla lite blommor, så får jag plocka till mina sommarbuketter.


I vissa bäddar kommer jag att ha lite annat mellan raderna, som ex. spenat, fänkål, dill, snittselleri, rättika osv men ritningen är sådär i stora drag...

Till kålsorterna hör åtminstone kålrabbi, svartkål. Har eventuell funderat på nån blomkål, broccoli eller spetskål också... vi får se.

Bönor älskar jag. Kan hända att jag gör flera spaljéer för dom. Vill gärna odla sådans som kan frysas eller konserveras eftersom jag vill ha egna grönsaker till vintern också.

Salladsbäddarna kommer att ha ganska stor variation, eftersom jag har så många olika sorter som jag ska odla. Sedan kommer det kanske inte att följa planen när man skördat och sår eller planterar ut nytt för senare skörd, men vissa sektioner får inte korsas, annars blir det svårt med växtföljden kommande år.

Men oj så ivrig jag är! 
Sku ha lust att åka dit och börja på redan nu i helgen!

Projekt självförsörjning kan börja!
Wish me luck!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

6 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...


Jag imponeras av er som orkar åka iväg för att odla. Inget som passar mig men det är tur att den möjligheten finns för er som har ork.Självklart önskar jag dig lycka till och jag ser fram emot bilderna på din skörd :)
Önskar dig en go helg

Nina sa...

Oj ni å ;) Ska bli jätteroligt att komma och hälsa på era odlingar. Lycka till! Önskar dig massor med odlingsenergi! :D

Anne sa...

Var har du hyrt din odlingslott? Jag har också en men funderar på att laga bort den i år..

Drömgården sa...

Anne, I vestersundsby är den.
/Kitty

camilla sa...

Men åh vad skoj!!
Ska bli roligt att följa.

Jag är också så sugen på att bruka jorden vid vårt landställe
men får se lite hur mycket jag orkar med.

Hurja härlig tid framför oss hur som helst :)

♥Min Eden♥ sa...

Ja hördu, va har vi gett oss in på nu då??? :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen