söndag 22 januari 2017

Film - odla microleaf

Det tog inte många dagar innan fröna började spricka fram i mina microleaf-odlingsboxar.

Vi är inne i en så pass mörk tid ännu, så jag borde ha haft växtbelysning upphängd efter att fröna grott, men nej, den hängdes upp först senare... 

Tyvärr hann mina skott bli långa och kangliga, inte sådär låga och täta som jag hade hoppats på. Självklart är de lika ätliga ändå, men inte lika tilltalande till utseendet. Först är det bäst att bara lätt spraya dem med vatten, men sen rekommenderar jag underbevattning, vilket är enkelt när man använder odlingsboxar.
Tyvärr tycker min dotter om att titta till allt som växer hemma, så hon har hjälp till med bevattningen...
Hon hjälpte till redan innan bondbönan hann gro, så ca 25-30 % av bönorna möglade innan de hann gro. Jorden behöver vara fuktig för att de ska gro, men den får inte vara blöt!


Jag sådde tre varianter i odlingsboxarna: 1. Bondböna, 2. Solros, 3. Pak Choi + ruccola.

Pak Choi och Bondbönan är såkallade "Cut and come again".
De toppskördar man alltså så att det lämnar kvar förgreningar där det kan växa ut nya skott. Det ger ju mer skörd under en längre tid.

Frukostmacka toppad med microleaf. Solros, Bondböna och Smörgåskrasse.


Smörgåskrassen funkar bra att odla i små krukor.
Jag trycker ner några ark hushållspapper och blöter upp dem. Strör ut frön och håller dem fuktiga och täckta med plast i ljust fönster. Skördeklar inom 5-10 dagar.
De är enkla att hålla ovanför mackan och bara klippa över.
 Vackert, gott och nyttigt!


Nedan har jag gjort ett filmklipp,
"Microleaf - från sådd till skörd"


Här är inlägget med bilder och steg-för-steg beskrivning som jag gjorde då jag köpte boxen.

Puh... Fick ihop ett inlägg även om det tog jäääättte lååååång tid!
Filmklippet hade jag förberett innan så att jag bara hade lite att redigera och fixa, men att skriva och redigera bilder med nyopererad höger hand var en utmaning.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen