lördag 17 december 2016

Lucka 17


Jeeei, dags för ytterligare en gästbloggare!!
Vem gömmer sig bakom dagens lucka om inte trädgårdsbloggaren/floristen med en stor köksträdgård, höns och små barnfötter som springer runt och hjälper till. 

Idag har jag äran att publicera ett inlägg av
Sandra Neuman
Hennes fantastisk blogg Lagombackan på Sevendays är verkligen värd att besöka, om och om igen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ni ska veta att det här att vara gästbloggare i Kittys julkalender känns som stora skor att fylla. Jag har länge funderat över vad jag ska skriva om, om jag ska ha ett DIY eller bjuda på en rundvandring av något slag. Men med småbarn och jobb som florist är det en väldigt hektisk tid som inte ger utrymme för alltför stora projekt så länge solen orkar ge oss ljus.

Det jag däremot ägnar tid åt efter att barnen somnat, som ger utlopp för kreativitet och samtidigt är lugnande för en stressad själ, är handarbete. Jag har en slags överproduktion på idéer och kreativitet runt julen, så fastän jag har ett jobb där kreativiteten ständigt används, så räcker det för hemmabruk också.

Ett hantverk som jag börjat med nu i höst är att göra himlar. Det svenska namnet på dem är oro, och det här kommer från dess funktion i hemmet. När den sakta snurrar där den hänger så drar den till sig all oro i rummet och på det viset skapar god harmonisk stämning.


Traditionellt gör man himlar av halmstrån, men det går bra med precis vilket rörformat material som helst. Jag har testat både plaströr, halmstrån och glasrör. Svårast är det kanske ändå att jobba med halmen som väldigt fort spricker men jag har hört att man antingen kan blöta halmstråna före eller så doppar man ändarna i mjölklim eller utspätt trälim. Roligast skulle jag säga att det är att göra himlarna av glasrör. De beställer man på nätet i färdiga längder så man slipper dessutom momentet att klippa/skära.


Nu till det roligaste i hela inlägget. Det blir utlottning! Jag har specialgjort en himmel till den här kalenderluckan som en av er kommer att få hänga i sitt hem! Det du behöver göra är att lämna en kommentar till det här inlägget så är du med i utlottningen! Lycka till!


Vinsten postas ej, utan kan hämtas eller få levererad ifall det är i nejden. (Kan fås mellan Jakobstad-Vasa ungefär). Utlottningen pågår mellan 17-19 december. Vinnaren publiceras här på bloggen den 20:e december.

Jag hoppas att du vill göra ett besök till min trädgårdsblogg på sevendays.fi/lagombackan också. Jag bloggar främst om trädgård, snittblommor, krukväxter och höns, men det blir också en del inredning, DIY och liknande -speciellt nu när det inte är högsäsong i trädgården. Välkommen!

/Sandra

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

15 kommentarer:

Nina sa...

Jag är med! Den himmelin skulle passa perfekt hos oss, och extra värdefull är den ju då du Sandra har gjort den :)

Petra sa...

Jag är gärna också med, och skulle passa perfekt även hos oss och värdefull eftersom Sandra gjort den ♡

Nina sa...

Åh, så fin!!❤
Jag vill och vara med, och hoppas jag vinner för den skulle passa bra här i vårt hus :)

Susanna B (garden_by_sanna) sa...

Hej!
Såklart vill jag ha en :) Inget snack om saken!!!
H. Susanna B

Linda sa...

Jag är med :)

Emmelie sa...

Är med! Jättefin ser den ut. Den eventuella hämtningen av den får jag nog överlåta till min väninnas familj som bor där uppe i dina trakter :)

Sandra sa...

Så fin! 😊 jag är med!

♥Min Eden♥ sa...

Åh va fin.. jag e med!! :)

Anonym sa...

Va fin. Jag är gärna med! emmasofia.hjulfors@gmail.com

Anonym sa...

Jättefin den vill jag gärna vinna!☺//Eva-Lotta Wiik

johanna sa...

Ooh vad den skulle passa bra i vårt nya hem

Susanna sa...

Jag vill gärna vinna denna! Susanna.a.fors@gmail.com

Milla sa...

Jag vill också gärna vara med, skulle passa bra här hos oss! ☺

Petra sa...

Jag är också med i utlottningen! Jag gjorde en av sugrör förra julen, men din är nog 1000ggr finare 😂

Petra sa...

Jag är också med i utlottningen! Jag gjorde en av sugrör förra julen, men din är nog 1000ggr finare 😂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen