lördag 26 november 2016

Julpyssel på Sunds 2016

Så kom den åter, onsdagskvällen då säsongsväxthuset på Sunds trädgård förvandlas till en pysselverkstad. Dendär kvällen då rymmet fylls av glada och ivriga människor, som bara längtat efter att pyssla ihop sin dörrkrans, göra en adventsljusstake, en julplantering eller vad de nu hade tänkt sig. Man kan se hur det brinner av iver i deras ögon och stämningen vill lyfta hela taket!


Hela butiken var i "Christmas mode" och inspirationen nästan flödade över. Hur ska man hinna med allt man vill göra??! Borden i växthuset var uppdukade med planteringar, arrangemang av alla de slag och annat trevligt för att väcka idéer hos alla kreativa själar som kom för att ha en trevlig kväll 


Naturmaterial, ljus, metaller, glas och växter....
Det kan ju bara inte bli fel!




Rumsgranen, en växt som står högt upp på min önskelista!
Vill ha en på sidobordet i vardagsrummet nu till jul.
Vill ha vill ha vill ha!
Önskar en modell större, typ 50-70 cm hög. Skulle bli perfekt där var den nästan utblommade orkidén står nu... Dags att byta till något fräschare?


Jag hann faktiskt göra tre olika planteringar/arrangemang.

Den första gjorde jag i en glasbehållare från Partylite. Hade tänkt att det skulle bli min adventsljusstake, men mina glas var större än jag kom ihåg. De tog upp hela ytan, och det ville jag inte. Ville ju ha mossa, kottar och echeveria runtom, och de skulle inte haft plats. Blev en plantering istället.
Började med att klä insidan med tunn grönmossa. Planterade sedan tre echeveria, täckte delar av ytan med samma tunna grönmossa och dekorerade med lite naturgrenar och kottar. Enkel.


Satte sedan en skylt med "Merry Christmas" på hörnet, som lite krydda...




Korgen jag hade med är oval och större, den fick hålla mina ljus-glas istället.
I glasen används teljus/värmeljus eller votivljus (de blir till vätska som fyller ut glaset när de tänds).
Man vet ju aldrig, det kan hända att den bara blir en vanlig plantering med ljus, eller så får den stå som adventsljusstake. Har lite idéer till en annan adventsljusstake... men vi får se...



Här planterades två vita hyacinter, ljusglasen sattes ner, delvis av ytan täcktes med tunn grönmossa och sedan dekorerades den med naturgrenar, kottar och en vit ren. Samma stil. Enkel.
Ville ha en skogslik känsla, och det tycker jag att jag fick.


En dörrkrans gjorde jag också, men det blev lite bråttom på slutet, så den hann jag inte fotografera. Nu står den där ute i mörkret, förhoppningsvis hängs den upp idag, lillajulsdagen till ära. Då ska jag fotografera den.

När jag fått hemmet julpyntat, och planteringarna hittat sina rätta platser, så kommer mer bilder.

Efter pysselkvällen vet jag att personalen på Sunds jobbat hårt för att förvandla det sista i butiken till en plats där vem som helst kan hitta sin julstämning!
Denna lördag är det nämligen julmarknad kl.9-16 på Sunds.
Självklart är jag på jobb och missar hela marknaden... känns lite surt...
Men ni som har möjlighet ska definitivt åka dit!
Butiken är fylld av allt du kan tänka dig inför julen, godsaker finns det säkert också och det har ställts iordning ett vinterlandskap där man kan fotografera kidsen.

Ha en fin lillajul allesammans!

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser härligt ut.
Hade anmält mig, men sen krockade det med flera andra grejer
och jag fick annullera. Kanske nästa år :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen