fredag 18 november 2016

Blommig fredag: Att minnas!

Efter ett uppehåll med Blommig fredag över sommaren-hösten så är det igång igen!
Den första fredagen inleds med temat: "Att minnas".

Jag kommer att titta tillbaka på Norrhörnet, och minnas.
Trädgårdens bortglömda hörn som i våras var en såkallad gräsmatta bestående av mest mossa. Efter hårt arbete var det istället en stensatt genomfart som ledde ut till uteplatsen bakom huset och runtom frodades växter i härliga bladkombinationer och färger!
Nu har vi ett snötäcke i trädgården, så därför vill jag minnas hur bedrövligt det såg ut i våras, och hur nöjd jag kände mig under sommaren/hösten!

Vet att jag bloggat en del om hörnet... Men det var detta jag stod och drömde om i snödrivan när jag var ute med kameran igår!


Vi kan ta det från början!

Hösten 2014, Vi hade just grävt upp bakhörnet och gjort en ny anläggning mitt i gräset.
Augusti 2016, norrhörnet runt husknuten är anlagd och har växt till sig under sommaren.



Lite lyx att gå upp till grannen och låna fönstret på andra våningen!
Perfekt utsikt över våran trädgård.

Har inga bra före-bilder, eftersom hörnet inte har varit så fotogeniskt... Men här är en bild från 22 oktober 2015. Hösten innan projektet som sen drogs igång våren 2016.





Urgrävningen påbörjades maj 2016.
Vilken tur att man inte behövde göra det med skyffla och handkraft!



Stensättningen redan dagen därpå...



Sen dags för jord och kantstenar.





Och växterna!



Här är ett inlägg med bilder om färgkombinationer och mörka kontraster på norrhörnet som jag gillar.
Egentligen vill jag inte minnas hur det såg ut innan. Jag vill istället bara känna hur nöjd jag är nu när det är åtgärdat. Ett lyckat projekt!
Under etiketten "Norrhörnet" hittar ni mer om ni vill se.
Gjorde även ett filmklipp från urgrävning, förarbetet och stenanläggningen.

Att minnas... resultatet efter blod och svett, men inga tårar!
Här fick ni se resultatet på två projekt samtidigt dessutom. Det har blivit något av en tradition att jag gräver upp något på bakgården vartannat år... Ska inte satsa på några större projekt nästa år, då ska jag sätta min tid på underhåll och förbättringar.

Här hittar ni övriga bloggares bidrag till Blommig Fredag.

Min länksamling "måndags tema" hade paus denna vecka, men nu inkommande måndag 21.1 så kör vi det uttänka temat: "Vinter inspiration" istället!
Välkommen med!
(I december kör jag min julkalender, därför uteblir måndagstema då och återkommer i januari)

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

10 kommentarer:

Lotta sa...

Så fint resultat. Gillar de mjuka lite böljande formerna. Det är verkligen kul när ens projekt blir som man tänktänkt sig. Trevlig helg.

Hélena sa...

Vilket jobb och det ser jättefint ut!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Carina sa...

Så fint det har blivit och skönt att få arbetshjälp. Alltid lika kul när ett projekt blir som man tänkt och man bara kan njuta.

Ha det gott! Carina

Maribel sa...

Det blev ett fint resultat.
Trevlig helg /Marika

trädgårdsdrömmar sa...

Så himla snyggt det blev.Och vilket jobb ni gjort i hela trädgården.
Ha en fin helg.

Merja sa...

Kul med före och efterbilder!! Man ser hur mycket ni gjort. Snygga rabattkanter och former. Att ha maskiner till hjälp underlättar också förstås:)
Trevlig helg!

Ingmarie We sa...

Verkligen stor skillnad på före och efter! Du har verkligen en jättevacker trädgård.
Ha det bra i helgen.

Villrose sa...

Det var bra minner!
Deilig å få gjort om håpløse moseplener til noe fint.

livihagen.blogspot.com sa...

Så hyggelig å få se hvilken kjempejobb dere har gjort i hagen. Det er blitt så kjempeflott. Trivelig med Blommig fredag! Ha ei riktig fin helg. Hilsen fra Liv

Veronica sa...

Vilken tur att vi har våra kameror så vi kan dokumentera våra projekt. Det är så lätt att glömma hur det såg ut innan en förändring.
Jag gillar "tydligheten" i dina rabatter med kantstenen. Så prydligt och stilrent!
Kul med Blooming Friday igen, såklart :)

Må gott!

//Veronica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen