torsdag 13 oktober 2016

Frost i köksträdgården

Morgonsol och frost i köksträdgården.
Hur kan något så vackert ge så blandade känslor?! Rädsla och sorg blandat med förtjusning och beundran.

Man är lika nervös efter varje nattfrost att grönsakerna ska vara förstörda, men samtidigt så vill man gå runt och fotografera för att det är så vackert!

Romansalladen har bugat för sig och visar stolt upp den frostiga ryggraden...



Locken på odlingslådorna och fiberduken skyddar lite mot kylan, men inte helt.
Dessutom händer det sig att jag kanske glömt att sätta på locken tillbaka ifall jag haft upp lådan för att vattna...


I den ena lådan är spenat... wow, den är helt enorm!
blev sått lite för sent. Hade tänkt så i början av augusti, men det blev 2-3 veckor senare. De trivs ju när det är svalare, så bara det inte blir kallar ännu så kanske det hinner bli något smått att skörda iallafall...


I samma låda växer vintersallad/machésallad.
Den är lite längre utvecklad än spenaten. Helt isig i kanten, men den klarade av kylan. Det är roligt att följa med när det växer i köksträdgården, nu när man annars brukar städa ur lådorna.


I en helt oskyddad låda växer ruccola och rädisor tillsammans med lite självsådd spenat.
Här kan man snart börja skörda lite... men väldigt lite...



I den andra lådan som är skyddad med lock finns min Rosensallad som såddes i maj.
Den är fortfarande inte skördeklar. Det största huvudet är av en pytteliten planta som jag försått inne och planterade ut när den hade fått hjärtblad, men ännu inte hade karaktärsblad. Även om den var så liten så har den mycket mera kraft än de direktsådda. Den är betydligt större, och egentligen bara den som har ett ordentligt salladshuvud ifall jag skulle bli tvungen att skörda bort dem nu.



Har ni sett så det sjunktit undan i tunnan?!
Jag hade fyllt den till ca 7-10 cm från kanten i april. Det är färsk hästgödsel varvat med ihopräffsat grås/löv och lite hö med kaninbajs. Sedan har jag tömt ur gamla krukor och fyllt på med lite ny jord innan jag planterat här när risken för nattfrost var förbi. Zucchini och frilandsgurka har samsats här i sommar.



När jag städar ur odlingslådorna så tar jag jord här från tunnan. Nu har hästbajset och det biologiska materialet brunnit och förmultnat. Här har varit ett rikt maskliv som jobbat på för att förbereda en fin jord till mig.

Ser så fram emot Sara Bäckmos föreläsning! Hon kommer över hit till Nykarleby, Finland, den 11:e november. Självklart är jag anmäld redan för llänge sedan!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen