torsdag 8 september 2016

Mörka färger på norrhörnet

Norrhörnet, är den nyaste anläggningen på gården. Här har jag satsat på enkelheten, färgkombinationer, upprepning och grupperingar.


Upprepningar av mörka blad från Höstsilverax, Rödbladig smällspirea och mörkbladig Alunrot, blandat med ett par olika växter som har samma mörka färg på ådringen/brokigheten i sina gröna blad. Därtill har jag höjd i rabatten, i form av Slingerstormhatt, som blommar i samma mörka färg som de mörka bladen.
Upprepning, upprepning, upprepning = Balans! 

Även om jag har ganska många mörkbladiga växter här ut på hörnet, så balanseras det upp av de gröna och brokiga bladen runtom. Dessutm är alunrot en otroligt fin kontrast/kombination med smällspirean. Vissa av dem har blad i nästan samma nyans som smällspirean, men däremot så har de höga blommande spiror i gräddvitt och kraftig rosa.




Jag har ett par olika perenner som jag vill ha som marktäckare. utmed hela stengången har jag planterat spetsmössa i rader som bryts av mitt på av hosta (och på andra sidan bryt den av med astilbe). Dessa har redan fått en del utlöpare, och de kommande åren kommer de att täcka jorden hur bra som helst.


I utkanten på etta hörnet växer ormöga i en båge, även den är tänkt att ska täcka in all öppen jord på hörnet. Längst bort (närmast uteplatsen med tak) har jag hasselört som ska få sprida ut sig runt hostorna. På mitten här i ytterkant står två nya brokiga plantor av revsuga som ska planteras. De ska bli som marktäckande kant mellan stenkanten och hostorna. De får massor av utlöpare, så jag kommer senare att flytta lite sticklingsplantor för att skapa flera grupper av den. Upprepning = Balans.



Klätterstormhatten blommar fortsättningsvis.
På långt håll är den ganska enkel i sitt utseende, men på nära håll är den riktigt speciell. Som ni ser så har jag fått en upprepning av samma färg som de mörka bladen, bara att detta är på blommorna och färgen är högre upp i klätterstöder istället för marknivå.
En fin höjd i rabatten som jag är riktigt nöjd med!



Här kan ni se ett inlägg från 4 juni då jag började plocka ut de första växterna. Där är bilder på en del av dessa som jag nämnde tidigare i texten.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen