torsdag 22 september 2016

Kallt i köksträdgården

Är tacksam över de soliga dagarna vi haft nu i veckan. Underbart att titta ut genom fönstret (nu som bäst då jag skriver) och se hur kvällssolen lyser upp tallarnas stammar, så att de blir nästan brinnande orange. Barnen leker ute och allt är tyst och stilla här inne.

Men värme har vi inte direkt. Nu just är det närmare 10 grader och de senaste nätterna har vi haft över 7 plusgrader. Men vi hade ett par frostnätter, så nu har det verkligen blivit höst och gult i trädgården.

I köksträdgården ser det ändå relativt bra ut.
Luktärterna är över 2,5 meter höga och blommar för fullt!
De sista björnbären håller på att mogna. Tror det är första året som jag kan skörda ALLA björnbär. Förra året hann bara lite mogna och resten frös bort.
Jordärtskockorna är höga och ståtliga. Små knoppar ser man, men jag tror inte att jag kommer få chansen att se dem blomma.
Morötter har jag mycket av ännu, men jag skördar vartefter vi behöver.
Purjolöken som planterades först är stor och fin, men de senare plantorna är nog lite ynkliga, men helt dugliga att äta ändå.
Ärterna blommar ännu och ger lite snacks att plocka när man passerar...
Chili har jag massor av, och stora ser de ut att bli, men de är fortfarande helt gröna.
Något som inte är så snyggt just nu är rabarbern...


När det var kallt plockade jag fram locken till odlingslådorna, där var jag kunde sätta lock på så att säga. Närmast i bild är lådan där jag sått grönsaker i mars och dit jag senare flyttat salladsplantor. Det är så gott som slutskördat här, bara några morötter och lite sallad är kvar (och oregano som frösått sig här).
Är förvånad över hur tålig salladen är. Det syns inte det minsta på dem att de tyckt illa om köldnätterna!

I mitten satte jag fiberduk för att skydda bataviasallden, persiljan och rödbetorna.

Lådan längst bort med lock innehåller mina vackra rosensallad plantor. De har verkligen tagit tid på sig! Nu knyter de sitt huvud iallafall, så när vi ätit upp övrig sallad så kanske den är klar att skörda. Vill ju inte att den ska få för kallt efter att man sått, vattnat, väntat och sett den växa HELA sommaren och hösten.

Närmast i bild under locket är de små plantorna av machésallad och spenat. Det går rätt långsamt där i lådan, men jag är positiv och hoppfull.


I tunnan finns fortfarande några frilandsgurkor och ett par små zucchini fast på plantorna. Bladen på dem är dock helt bortfrusna och fula. Några rankor som varit skyddade nära marken och stenarna har ännu blad och blommor som ser friska och spänstiga ut. All typ av gurkplantor är väldigt känsliga för köld, de gillar inte vinddrag heller, men frilandsgurkan klarar lite mer än slanggurkan. Om våren hör de till de lite senare som sätts ut, för annars är risken stor att de tackar för sig.



Nu börjar det bli dags att planera vintern i köksträdgården!

Vilka grönsaker ska jag så i vinter?
Hur många lådor ska jag använda till vintersådd?
Vilken månad ska jag så i iår?

Samtidigt som vintern planeras så måste även våren planeras.
Växelbruk ska tas i beaktan!
Jag har ju bara 4 odlingslådor med lock, och i den ena finns ännu en del rabarber kvar. Jag måste fundera vilka grönsaker jag haft i vilka lådor, för att få ommöblerat till nästa år så att inte dylika grödor odlas på samma plats. Speciellt viktigt är det med kålväxter, lök, morot och rädisor. Man vill inte ha några övervintrade kryp som förstör odlingen. De kommer nog ändå tillräckligt!

Sallad och baljväxter har ingen betydelse, de kan odlas hur som helst. Baljväxter producerar själv kväve som den tillför jorden, så den är bra att byta plats på för jordens skull.

Bäst är när växelbruket görs i fyra delar, så att det bara odlas lök eller kål på platsen vart fjärde år.

Det är ju enkelt att se på skissen från denna sommar och förra sommaren för att se var jag haft exempelvis kålväxterna de senaste två åren.
Det som försvårar lite är att jag sått in mera och planterat in grödor efter hand i sommar, så då stämmer det inte riktigt mera. Dessa gånger är det bra att man är flitig med att fotografera, så får jag kolla bildgalleriet samtidigt som jag planerar ifall minnet sviker.

Nog om det för denna gång.
När planen är klar kommer den nog upp här. Lär nog ta en tid, för vi har lite annat pågång här hemma nu. Vill ju testa något nytt i odlingen nästa år dessutom, så blir att kolla runt bland fröfirmorna först.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Meta sa...

Hoppsan det var värst. Än har vi vara grader på nätterna kallast hittills är nog 8 grader plus.Men man vet aldrig än har de lovat fina dagar och det är bra att det går sakta fram mot kylan.
Ha nu ett gott slut på veckan och en fin helg
Kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen