måndag 19 september 2016

Frostnätter och äppelfynd

Efter ett par frostnätter så hade vi äntligen en mildare natt. Kände mig nästan nervös idag när jag gick ut i trädgården för att se efter hur det låg till med höstsilveraxen.

Denna perenn blommar väldigt sent på hösten och är jätte känslig för frost. Direkt det blir minusgrader så kroknar den ståtliga spiran som är full av knoppar.
Till min glädje och lättnad så har den klarat sig!
Det har varit ner till ca -1 grader ett par nätter, så jag är positivt överraskad!


Få se hur nätterna blir framöver... Det är alltid lika spännande att se om den hinner blomma eller inte innan frosten tar den! Dessutom är den lite senare på denna plats där själva plantan är i halvskugga och rötterna så gott som helt i skugga.

Förra året hade jag betydligt större och kraftigare plantor med rikligare blomning, även om de inte hann blomma fullt ut innan frosten tog dem (en bit inne i oktober).
Man ser hur dessa tagit lite stryk efter den hårda vintern som var. Jag är bara glad över att de överlevde! Kanske de repar sig till nästa år...


Strax intill höstsilveraxen står ett äppelträd av vintersorten 'Lantun talvi'.
Trädet blommade vackert i våras och fick mängder av små äppelkartar. Men som jag nämnde här för en tid sedan så har alla små äppelkartar fallit ner ur trädet.

För ett par dagar sedan gick jag runt här, när jag skulle passera trädet så var det nära att jag skulle ha slagit huvudet rakt i ett äppel! Ett endaste äppel har hållit sig fast och fått växa sig stort på trädet! Älskar sorten, men det tar ett par veckor ännu innan jag kan plocka ner äpplet.


Det är inga små äpplen!
Tror att de ska kunna bli upp till 500g. Förra året testade jag att väga ett av mina äpplen, och det var strax under 400g.


Vilken härlig dag vi haft!
Strålande väder (även om den fuktiga dimman låg kvar långt in på dagen)!
Hoppas på fler dagar med lika milt väder. Då får man verkligen ut allt av säsongen. De sista grönsakerna och bären hinner växa och mogna. höstsådden hinner utvecklas till skördestorlek.
Och framför allt, vi får vara ute och njuta av naturen och trädgården!

Imorgon ska jag bjuda på några bilder till som jag tog när jag kom hem från jobbet idag.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen